نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

(25 تیر 94)
از شیرین‌کاری‌های مذاکرات هسته‌ای، قرائت‌های مختلف از یک متن توافق شده بین طرفین است. البته در این میان از 6 کشور طرف مقابل ایران تنها آمریکایی‌ها هستند که قرائت متفاوت ارائه می‌دهند. اصطلاح "فکت شیت" یا "گزاره برگ" در فرهنگ دیپلماسی از همین گزارش مذاکرات هسته‌ای متولد شد و اکنون در هر نوع مذاکراتی کارکرد و کاربرد پیدا کرده است.

(23تیر94)
برخی روزنامه‌های دیروز قبل از اطلاع از هر گونه توافقی اعلام کردند باید در تدارک جشن هسته‌ای بود. جمهوری اسلامی ایران با استبداد و استکبار جهانی بیش از سه دهه است که پنجه در پنجه انداخته است. این نبرد در ساحات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و... بی‌وقفه ادامه دارد. عرصه‌ای که بیش از یک دهه در زمینه تداوم نبرد ملت ایران و آمریکای جهانخوار باز شده، عرصه نبرد دیپلماتیک است. طبیعی است جمهوری اسلامی نمی‌توانست این عرصه را خالی کند و زمین را به دشمن واگذارد. برای همین، اصل گفتگو به بهانه مناقشه هسته‌ای هیچگاه از سوی دولت‌های وقت نفی نشد. این گفتگوها مشروط به شروطی شد که منافع و مصالح ملی یا به عبارتی خطوط قرمز تعیین شده در این نبرد مراعات شود.

(7تیر94)
نقش شهید بهشتی در انقلاب اسلامی یک نقش بی‌نظیر و بی‌بدیل است. او گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمینی را در دهه اول انقلاب نمایندگی می‌کرد و چون کوه در برابر گفتمان ضد انقلاب متشکل از جبهه کفر، نفاق و الحاد ایستاد. تسلط او بر دو زبان خارجی، اطلاعات وسیع سیاسی او از یک طرف و آگاهی او به فقه، فلسفه، کلام و عرفان اسلامی از وی یک شخصیت برجسته ساخته بود که نسبت به همقطاران خود یک سر و گردن بالاتر بود. همین به او یک برجستگی بخشیده بود که به صورت یک سیبل در داخل و خارج مدام مورد هدف بود. شهید بهشتی در همان عمر کوتاه پس از انقلاب کارهای بزرگ و ماندنی انجام داد که جنبه تاسیسی داشت.