نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

(28 مرداد 97)

این خیلی نیاز به تحقیق و مطالعه ندارد که چالش‌های پیش رو در سال 97، سال چهل‌سالگی انقلاب را فهرست کرده و راه‌حلی برای آن پیدا کنیم. آمریکا و دشمنان قسم خورده نظام به حیات طیبه در ایران به ویژه در چهل‌سالگی انقلاب رشک و حسد می‌برند و با حقد و کینه از ملت ایران یاد می‌کنند، چرا که شاهدند مردم بیش از پیش و جدی‌تر از همیشه پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند.  انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی است و اگر خدای بزرگ پشتیبان این ملت و انقلاب نبود، همان روزهای اول انقلاب با دسیسه‌ها و نیرنگ‌ها و توطئه‌های کوتاه جنگ داخلی، جنگ خارجی و تهدیدهای نرم و سخت از بین می‌رفت. یک مطالعه دم‌دستی نشان می‌دهد ما در سال 97 با چالش های زیر روبه‌رو هستیم؛ 1- تشدید خصومت آمریکا و رژیم صهیونیستی و قدرت‌های منطقه‌ای علیه ملت ایران، آثار این خصومت را در تشدید تحریم‌ها و زدن زیر قول و پیمان آنها در برجام به وضوح می‌شود دید.

(22 مرداد 97)

«باید آرامش پیدا کنیم تا آدم بشیم. آرام شدیم آدم می‌شیم. آدم شدیم آگاه می‌شیم. آگاه شدیم خدا را پیدا می کنیم. خدا را که پیدا کردیم خودی می‌شیم.» این جملات، تکیه کلام بنده خوب و خالص خدا، محمد رضا الطافی نشاط معروف به حاج محمد یا حاج آقا الطافی است. باید خودی درگاه خدا شد. اگر غیر خودی شدیم گیر شیطان می‌افتیم. خدا نکند این گرفتاری تا آنجا برود که گیر شیطان بزرگ، آمریکا بیفتیم. نگارنده فقط یک بار، آن هم یک سال مانده به وفات حاج آقا الطافی به مناسبتی در منزل یکی از دوستان، او را دیدم. کلام او و لحن او در سخن به قدری نرم و آرام بود که در ده دقیقه اول سخن او، یک دفعه دیدم بی‌آنکه متوجه شوم صورتم از اشک خیس است. هر کسی که محضر حاج آقا الطافی نشاط را ولو چند دقیقه درک کرده بود، خدا را در آیینه قلب او می‌دید او مصداق این روایت پیامبر اعظم (ص) بود که فرمود: خداوند می فرماید؛ «لایسعنی ارضی و لاسمائی ولکن یسعنی قلب عبدی المؤمن - من در زمین و آسمانم نمی‌گنجم؛ ولی قلب بنده مؤمنم مرا در خود جای می دهد.» (1)

(16 مرداد 97)

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور محترم در کتاب «اندیشه‌های سیاسی اسلام» جلد دوم که اختصاص به سیاست خارجی دارد، 10 سوال کلیدی را در مناسبات ایران با کشورها مطرح می‌کند که پاسخ به هر سوالی، خود یک مقاله مفصل را می‌طلبد. وی در طرح سوال اول می‌گوید؛ «پرسش نخست این است؛ آیا ما حاضریم در مقاطعی سیاست خارجی را هزینه پیشرفت و توسعه کنیم یا نه؟ اینکه می‌گوییم استراتژی ملی ما، توسعه است یا در چشم‌انداز به توسعه تاکید می‌کنیم، آیا حاضریم برای این توسعه سوبسیدی هم پرداخت کنیم؟ تاکنون همیشه از جیب اقتصاد کشور برای سیاست خارجی هزینه کرده‌ایم. آیا می‌توان جهت را عوض کرد و برای رسیدن به توسعه، مقداری هم از جیب سیاست خارجی خرج کرد؟» (1)

(14 مرداد 97)

واکنش مراجع نسبت به اوضاع اقتصادی کشور به عنوان نمایندگی مطالبات مردم، فوق العاده مهم است. آیت الله صافی گلپایگانی به دولت هشدار داد: اگر برای حل مشکلات امروز مردم اقدام نکنید، فردا خیلی دیر است. آیت الله مکارم شیرازی هم با اشاره به شکایت مردم از دولت گفته است: دولت چه اصراری دارد که مشکلات اقتصادی را با تیم ضعیف اقتصادی اداره کند؟ آیت الله نوری همدانی نیز با طرح مطالبات معیشتی مردم گفت: تقاضای ما بهبود وضع معیشت مردم و مبارزه با فساد است. اواخر هفته گذشته عوامل ترامپ و پمپئو در چند شهر با فراخوانی که از سوی منافقین و سلطنت‌ طلب‌ ها صورت گرفت سعی کردند با تجمعاتی رنگ و بوی سیاسی به مطالبات معیشتی مردم بدهند که با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و هوشیاری مردم، توطئه آنها خنثی شد. ناآرامی ‌های دی ماه گذشته نشان داد این حرکت ضد انقلابی عقیم است و آمریکایی ‌ها که خود باعث و بانی مشکلات معیشتی مردم هستند نمی‌ توانند از طرفی، فشار اقتصادی از طریق تشدید تحریم‌ ها بیاورند و از طرفی اعتراض مردم را هم نمایندگی کنند. بی‌بی‌سی و رادیو آمریکا و دیگر رسانه‌ های ضدانقلاب، خود متوجه این دوگانه‌ نفاق ‌آلود شده‌ اند. به همین دلیل شمار زیادی از اپوزیسیون خارج ‌نشین با طرح دیدگاه‌ های  خود، حساب شان را از منافقین و سلطنت ‌طلب ‌ها جدا کرده و صریحاً علیه سیاست ‌های کاسب‌کارانه ترامپ موضع گرفته و گفته ‌اند تشدید تحریم‌ ها به مردم فشار می ‌آورد و نفرت آنها از آمریکا را بیشتر می‌کند. لذا بهره ‌برداری از این فشار برای براندازی نتیجه عکس می‌ دهد و مردم را در دفاع از نظام مصمم‌ تر می‌کند.
واقعیت این است که رئیس دولت پس از بدعهدی آمریکا و تشدید تحریم ‌ها قدری به خود آمده، اولاً لبه تیز حمله خود را به جای اینکه متوجه منتقدین مشفق کند، متوجه «رأس کل خطیئه» یعنی آمریکا و غرب کرده است. مواضع صریح رئیس جمهور علیه سلطه‌ طلبی و بدعهدی و زیاده ‌خواهی ‌های ترامپ و اتحادیه اروپا، نوعی اعلام آتش بس به منتقدین و مقابله با توطئه ‌های دشمنان اصلی شده است. به همین دلیل منتقدین، صادقانه از مواضع دولت در این زمینه حمایت کردند.

(10 مرداد 97)

نقل است هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا اخیراً گفته؛ اوضاع جهان و نوع مناقشات آن شبیه آرایش قدرت‌های جهان قبل از آغاز جنگ دوم جهانی است. او همچنین گفته است؛ اوضاع داخلی آمریکا هم شبیه دوران گورباچف آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی است. جرج سوروس هم همین نظر را دارد. جوزف نای استراتژیست دموکرات آمریکایی نیز پیش بینی کرده است؛ امپریالیسم آمریکا به زودی فرومی پاشد. اگر این تحلیل درست باشد جهان لیبرالیسم و سرمایه‌داری غرب به روایت اینان، در حال فروپاشی است. هم از درون و هم از بیرون! آثار و علائم این فروپاشی از فروریزی قراردادها و پیمان‌های آمریکا با شرکای خود شروع شده است. آمریکایی‌ها آشکارا می‌گویند حاضر نیستند هزینه سرپا نگه ‌داشتن ناتو را که همچون دژی برای صیانت از جهان سرمایه داری ایجاد کرده اند،  بپردازند. لگدی که ترامپ به قراردادها و پیمان‌های تجاری با شرکای خود زده است، زلزله‌ای در حقوق بین‌الملل و مناسبات دولت‌ها و ملت‌ها پدید آورده است.

(6 مرداد 97)

این روزها رئیس جمهور مفلوک آمریکا و وزیرخارجه سبک ‌مغز این کشور اختیار زبان و قلم خود را داده‌اند به منافقین و در اجتماعاتی که ظاهر می‌شوند و حرف‌هایی که می‌زنند کسی که کمترین اطلاعی از تحلیل محتوای سخنان آنها داشته باشد، می‌فهمد حرف، حرف منافقین است. منافقین در عراق، صدام را به خاک سیاه نشاندند و خودشان هم در عملیات مرصاد ضربه‌ای خوردند که اگر قرار بود جمهوری اسلامی 10 سال با آنها مبارزه کند چنین تلفاتی از آنها نمی‌توانست بگیرد. منافقین 17 هزار نفر از مردم کوچه و خیابان را به خاک و خون کشیدند. آنها روسیاه‌ترین گروه تروریستی در جهان هستند، بی‌آبروترین گروه اپوزیسیون خارج از کشور می‌باشند که رهبری فاسد آن حاضر نیست از حرمسرا بیرون بیاید و قدری دور و بر خود را نگاه کند، همسرش را به پاریس فرستاده و کل حرکت سازمان نفاق را به یک زن کنترات داده است.