نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۶ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

(27 آذر 97)

اعلام ارز 4200 تومانی برای زمین زدن برگ برنده ارز تک ‌نرخی، 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور را در اوج نبرد اقتصادی دشمن و تحریم‌ها به تاراج داد. برخی ارز گرفتند، واردات نکردند، بردند در بازار آزاد به دو یا چند برابر قیمت فروختند و قیمت دلار تا مرز 20 هزار تومان صعود کرد. برخی هم ارز گرفتند و واردات انجام دادند، کالای خود را به ارز آزاد فروختند! 8  ماه از این تصمیم ‌گیری نادرست گذشته است، هیچ کس مسئولیت مدنی آن را نمی‌پذیرد. میلیاردها تومان به خاطر این تصمیم‌ گیری نادرست به جیب نااهلان اقتصادی رفت. مسئولیت مدنی در علم حقوق جایگاه مهمی دارد و در قانون مدنی مواد 308 تا 327 به چند و چون آن اشاره شده است. مسئولیت مدنی، جبران ضرر و زیان و خسارت به دیگری است. شخصی که به دیگران خسارت وارد ‌کند،ملزم ‌به جبران می‌شود. هر کسی در اثر بی ‌احتیاطی به جان و سلامتی و مال و آزادی و حیثیت دیگران لطمه وارد می‌کند، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است، باید زیان ناشی از تقصیر خود را جبران کند.صدها پرونده تعزیراتی و غیر تعزیراتی تشکیل شد و دولت، دستگاه قضائی را به دلیل همین تصمیم نادرست سر کار گذاشت. اکنون رئیس دولت مسئولیت مدنی خود را در این تصمیم نادرست انکار می‌کند. قاعدتا پیشنهاد ارز 4200 تومانی باید از طریق بانک مرکزی برای تصویب به دولت می‌‌رفت، اما مصوبه دولت به پیشنهاد ستاد ویژه مبارزه با قاچاق ارز و کالا صورت گرفت. این نشان می‌دهد که بانک مرکزی با این پیشنهاد مخالف بوده است و بعد هم سیف همین مخالفت را اعلام کرد.

(25 آذر 97)

چرا ظریف این روزها حرفی برای گفتن ندارد؟ چرا وزیر خارجه امروز کاری برای انجام ندارد و فعلی از او صادر نمی‌شود؟ چرا این قدر بی‌هوا به در و دیوار می‌کوبد؟ این سر و صداها چیست که از دیپلماسی به گل ‌نشسته مدعیان دیپلمات بودن درمی‌آید؟ واقعیت این است که رفتند قراردادی با دشمنان قسم‌‌خورده اسلام، انقلاب و مردم ما بستند که؛
-  اولا: توازن در داده و ستانده ندارد.
-  ثانیا: همزمانی در اجرا در آن مغفول واقع شده است.
-  ثالثا: در صورت نقض طرف مقابل، برگشت‌‌پذیری تعهدات دیده نشده است.
-  رابعا: ضمانت و تضمین در اجرا در آن دیده نشده است.
- خامسا: در مکانیسم حقوقی معتبر در صورت اختلاف، شکایت دقیق پیش ‌بینی نشده است.

(21 آذر 97)

رئیس ‌جمهور در دیدار وزیر و مدیران وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفته است: «اگر برجام باشد یا نباشد، باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبود آن چه قدر ضرر دارد؟» این حرف درستی است که هزینه و فایده برجام یک روزی باید برود در کوره  حسابرسی،‌ حسابداری و حسابدهی، تا معلوم شود با برجام چه قدر سود کردیم، چه قدر ضرر؟! رئیس‌ جمهور تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته،‌ که رئیس دیپلماسی کشور و رئیس بانک مرکزی می‌گوید دستاوردهایش تقریباً هیچ است، اما این فاقد یک اظهار نظر کارشناسی،‌ فنی و بر اساس حسابدهی است. رئیس‌ جمهور قبل از برجام گفته بود ما چیزی را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه در همان روز همه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی لغو شود. بعد معلوم شد در همان روز و بعد از آن در زمان اوباما چنین کاری صورت نگرفته است. ترامپ که سرکار آمد با لگد به سبد تخم‌مرغ‌های برجام، همه آنها را شکست و نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه تحریم‌های ظالمانه شدیدتری اعمال شد. لحن مقامات آمریکایی تندتر شد و حتی با پررویی اعلام کردند هدف تحریم‌ها براندازی نظام است و ایرانی‌ها نمی‌توانند  چهل سالگی انقلاب را جشن بگیرند، تحریم‌های اقتصادی آنها را از پای در خواهد آورد.آنچه گفته شد تنها ترجمه  کوتاهی از زیان‌های برجام بود. براندازی نظام را حکام آمریکا در خواب خواهند دید، ملت ایران آن ‌چنان مشتی بر دهان ترامپ خواهد کوبید که صدایش تا آن سوی اقیانوس‌ها شنیده شود. برویم سراغ  هزینه و فایده برجام؛ آنچه تاکنون گفته شده در باره خسارت محض برجام فاقد عدد و رقم است. نهادهای نظارتی به ویژه مجلس باید در این ‌باره اظهار نظر کنند.

در دوران مذاکرات برجام یکی از طرف‌های ثابت گفت‌وگوهای برجامی، وزیر خزانه‌داری آمریکا بود، این طرف میز کسی از وزارت اقتصاد، دارایی و خزانه ‌داری کل کشور نبود که به رئیس‌ جمهور بگوید هزینه‌های تعهدات برجامی چه قدر است؟

(20 آذر 97)

شورای عالی انقلاب فرهنگی قله اصلی تصمیم ‌گیری فرهنگی کشور است. سران قوا، مسئولان فرهنگی کشور و نمایندگان رهبری در این شورا به رصد تحرکات دشمن در حوزه فرهنگی کشور مشغولند و به تناسب آن در مقام تصمیم‌ گیری و تصمیم‌ سازی برمی‌آیند.شورای عالی انقلاب فرهنگی به تعبیر مقام معظم رهبری قرارگاه اصلی فرهنگ و علم کشور است و مدیریت راهبردی کشور را در این‌ باره متکفل شده است.دشمن در راس اهداف خود مسئله حذف دین از تمام جنبه‌های زندگی ملت ایران را دنبال می‌کند. صدها کانال ماهواره‌ای و سایت‌های خبری،‌ تحلیلی به رواج اندیشه‌های سکولار، اباحی‌‌ گری، سبک زندگی غربی مبتنی بر تجمل‌‌ گرایی و لذت ‌گرایی را تبلیغ و ترویج می‌کنند. آنها در حوزه‌های گوناگون مؤلفه‌های خانوادگی، نوع معماری،‌ ورزش، چیدمان شهری و نوع سرگرمی‌ها حرف دارند، مدل ارائه می‌دهند و مردم را زیر آواری از تولیدات فرهنگی قرار داده‌اند.دشمن، فروپاشی فرهنگی و اجتماعی، بی‌اعتمادی و بی‌هویتی را در تمامی حوزه‌های یاد شده دنبال می‌کند.در عرصه  سیاسی و بین‌المللی، تفرقه، تسلیم و کوتاه آمدن از ارزش‌های دینی وتسلیم در برابر فرهنگ منحط غرب را تبلیغ و ترویج می‌کنند و برخی رسانه‌های داخل هم در این رهگذر با آنها همراهی می‌کنند.

(15 آذر 97)

اصلاح ‌طلبان را اگر دو تیره حساب کنیم، یک بخش بدخیم دارند، یک بخش خوش‌خیم. بخش بدخیم آنها همان کسانی هستند که در همگرایی با غرب در جنگ نرم علیه ملت ایران در فتنه 18 تیر 78 و فتنه تقلب در سال 88 سنگ‌ تمام گذاشتند و به عنوان سربازان نتانیاهو در لشکر و حشم‌ براندازی عمل می‌کردند و می‌کنند. برگزاری دادگاه اهالی فتنه یک رونمایی از این جماعت روسیاه بود. متاسفانه جلوی برگزاری دادگاه‌ها را گرفتند و نگذاشتند این رونمایی با شفافیت بیشتری صورت گیرد. گاهی شنیده می‌شود برخی جماعت روشنفکر می‌روند سفارت فرانسه، قهوه می‌خورند و اهالی سفارت از تمدن غرب، دستاوردهای فلسفه سیاسی آنها در پدیداری دموکراسی و آزادی برای آنها سخن می‌گویند و این جماعت «دشمن شیفته»، مقهور چهار کلمه به اصطلاح روشنفکری می‌شوند و با همین چهار کلمه حال می‌کنند!

(12 آذر 97)

کارنامه 40 ساله سیاسی انقلاب نشان می‌دهد که رجال سیاسی و مذهبی ایران سه گونه بوده‌اند؛ گونه اول رجالی بوده‌اند که آدم خود بوده‌اند و از کسی فرمان نمی‌بردند. این جماعت دچار بیماری خود بزرگ‌بینی و خودشیفتگی شدند. خودشان امام و ولی خودشان بودند. ظاهر امر چنین بود که خود، فرمانده هستند و از کسی فرمان نمی‌برند اما از اطرافیان خود با چند واسطه از اجانب فرمان می‌بردند. گونه دوم رجالی بودند که سرسپرده اجانب بودند و به فرمان استکبار عمل می‌کردند و در جانشان اسلام ریشه‌ای نداشت، شیفته غرب و شرق عالم بودند، افکارشان ریشه در سمومات فکری مدرنیسم داشت.
گونه سوم رجالی بودند که با آنکه خودشان به لحاظ فکری و عملی کارنامه روشن و افتخارآمیزی داشتند، سرباز امام زمان (عج) و نایب او بودند و ولایت معصوم و نایب معصوم را به ولایت خودشان ترجیح می‌دادند. آنان با تکبر، عجب و خودشیفتگی فاصله زیادی داشتند، از شهوت شکم و زیر شکم و نیز از شهوت ثروت و قدرت پرهیز می‌کردند و خودشان را وقف مردم و انقلاب کرده بودند. آنها در صف شهادت ایستاده بودند و به آرزوی خود هم رسیدند. آنان که توفیق شهادت پیدا نکردند، هنوز منتظر روز موعود برای جانفشانی هستند.

(8 آذر 97)

یادداشت کوتاه و مختصر مقام معظم رهبری خطاب به جمعی از تهیه کنندگان، کارگردانان و بازیگران سیما نکاتی در بازخوانی و بازنمایی مختصات جنگ نرم داشت که پرداختن به آن فوق العاده مهم و جدی است. رهبر انقلاب، کسانی را که با دشمن در جنگ نرم همکاری و کمک می ‌کنند، «دشمن شیفته » نامید. باید دید دشمن شیفته‌ها در رسانه‌ های کشور چه می ‌کنند و چه به روز نتایج جنگ نرم می‌آورند؟ این جماعت به تعبیر رهبر انقلاب، گناهکارند که جرم و گناه اینها در ادبیات حقوقی جنگ سخت معلوم است، اما در جنگ نرم متأسفانه مغفول است و آنان همچنان در بخش‌هایی از دستگاه‌های فرهنگی و نیز رسانه‌های دیداری،‌ شنیداری و مکتوب حضور دارند و ایفای نقش می ‌کنند.اگر حضور این جماعت در نهادهای فرهنگی و سیاسی را با کسانی که بی ‌تفاوت در برابر جنگ نرم هستند، جمع جبری نماییم، تصویر پیچیده و گنگی را در ادامه  نبرد نرم دشمن علیه حیثیت و موجودیت انقلاب اسلامی خواهیم داشت. تصویری که مدام انقلاب،‌ اسلام و مردم ایران را زشت، مغلوط و تحریف شده و رو به زوال نشان می ‌دهد که با واقعیت ‌ها فاصله زیادی دارد.

(30 آبان 97)

ما در برابر بدعهدی و نقض عهد آمریکا چه اقدامی کرده‌ایم؟ یکی از شروط 9 گانه مقام معظم رهبری در پذیرش برجام این بود که با وضع هر گونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره، نقض برجام محسوب می‌شود و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه با اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی، برجام را متوقف و عملیات غنی‌ سازی 190 هزار سو را عملیاتی نماید. برجام از روز اول نقض شد، دارایی‌های ایران مصادره شد،‌ تحریم‌های 10ساله قانون داماتو تمدید شد، قانون کاتسا تصویب شد و آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و از برجام خارج شد. نه‌ تنها این فجایع در نقض تعهدات صورت گرفت، بلکه با پررویی از براندازی نظام و اعمال تحریم‌ های جدید در وسعت 700 شخص حقیقی و حقوقی سخن به میان آوردند. علی‌رغم همه این تبهکاری‌ها و زدن زیر تعهدات، هر از چندی آژانس گزارش می‌دهد ایران مو به مو به تعهدات خود عمل می‌کند.

(23 آبان 97)

ظریف در گفت‌وگو با خبر آنلاین در پاسخ به نقدهای «اف ای تی اف» گفته است:
1- اعتقاد دارم خیلی از نگرانی‌ها درباره «اف ای تی اف» صادقانه است.
2- اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است.
3- پولشویی یک واقعیت در کشور است، خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. در مورد پولشویی کدهای زیادی وجود دارد اما امکانش را ندارم علنی کنم. جاهایی هستند هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند،‌ آنها در کشور فضاسازی می‌کنند.
4- مجموعه بودجه وزارت خارجه 1100 میلیارد تومان است، کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که ارتباط دارند به برخی ارگان‌ها، نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم.

(22 آبان 97)

علی مطهری طی مقاله‌ ای در روزنامه دیروز اعتماد نوشت: «مصوبه مجلس فقط باید از نظر انطباق با قانون اساسی و شرع توسط شورای نگهبان بررسی شود.» این حرف درستی است اما او بند 2 اصل 110 قانون اساسی را جزء قانون اساسی نمی‌داند، لذا شورای نگهبان را متهم به بدعت در قانون‌‌گذاری می‌کند. مطهری استناد نظر شورای نگهبان را در یکی دو لایحه مبنی بر مغایرت با بند 2 اصل 110 قانون اساسی درست نمی‌داند و معتقد است شورای نگهبان با این دیدگاه، مجمع تشخیص مصلحت را وارد فرآیند قانون‌‌گذاری کرده است. حال ببینیم بدعت در قانون‌ گذاری چیست و بدعت ‌گذار کدام است؟ 
اولاً: مجمع تشخیص مصلحت بر حسب اصول قانون اساسی وارد در فرآیند قانون‌ گذاری است. در مواردی که اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس است این ورود مجاز دانسته شده است. مجمع تشخیص مصلحت مجموعه ‌ای از مسئولان تراز اول نظام به علاوه شخصیت‌ های فکوری هستند که به موجب اصل 112 چنین جایگاهی را دارند. 

(19 آبان 97)
خدا حفظ کند آیت الله حسن زاده آملی را و به ایشان عمر طولانی عنایت فرماید. معظمٌ له در کتاب الهی‌نامه صدها دعا دارد از جمله این دعا که می فرماید: «خدایا! عاقبت چه خواهد شد، با ابد چه باید کرد؟!» اولیای خدا در بزنگاهی که در برابر این سوال قرار  می گرفتند که چه آرزویی دارید؟ می فرمودند: «عاقبت به خیری». امام بزرگوار امت ما هم وقتی در برابر این پرسش قرار می‌گرفت همین پاسخ را می فرمود.  خبر ملاقات سران فتنه با حضرت آیت الله شبیری زنجانی بهانه ای شد تا یک بار دیگر پرونده فتنه 88 مورد بازخوانی قرار گیرد و مخمصه‌ای که کارگردانان داخلی و خارجی آن در آن گرفتار آمدند مورد ارزیابی قرار گیرد. اولا ساحت حضرت آیت الله شبیری زنجانی از همراهی و همگرایی با اهل فتنه پاک است و شکی در آن نیست. سابقه رفاقت، موأنست و همراهی وی با رهبر معظم انقلاب و سلوک فکری او در حوزه علمیه قم و آوازه وی در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و جهان اسلام نشان می دهد او عمری پاک زیسته است و مردم ما جز پاکی و صداقت و ترویج اسلام و انقلاب از وی چیزی ندیده‌اند. 

(15 آبان 97)

مقام معظم رهبری در مورد پیوستن ایران به کنوانسیون‌های جهانی با رعایت منافع و مصالح ملی، دقت‌های ویژه‌ای را به دستگاه‌ قانون‌گذاری کشور گوشزد کردند. در مورد "اف‌ای‌تی‌اف" مشخصا آن را موکول به فرآیند قانون‌گذاری در کشور کردند. مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت سه نهاد معتبر و مشروعی هستند که به موجب قانون اساسی زیرساخت اصلی قانون‌گذاری در کشور می‌باشند. در مورد پیوستن به "اف‌ای‌تی‌اف" لوایحی از سوی دولت به مجلس رفته است و مسیر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت را نیز طی خواهد کرد. جنجالی‌ترین لایحه مربوط به "سی‌اف‌تی" یا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بود که در مجلس شورای اسلامی با ملاحظاتی به تصویب رسید. شورای نگهبان در روز تاریخی 13 آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی با 20 ایراد شرعی و قانون اساسی آن را رد کرد. مجلس فکر می‌کرد با اعلام تحفظ می‌تواند از مشکلات شرعی و قانون اساسی این لایحه عبور کند، اما دقت‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس و نهایتا 6 فقیه و 6 حقوقدان شورای نگهبان نشان می‌دهد که با اعلام حق تحفظ نمی‌توان مشکلات یادشده را حل کرد.

(13 آبان 97)

امام خمینی (ره) بنیانگذار نهضت‌های رهایی‌بخش در قرن ماست. هم او که یک تنه در جهانی که استیلای مارکسیسم و لیبرالیسم بر پهنه گیتی چتر خود را گسترده بود، ایستاد و با فریادهای قرآنی، نبوی و علوی، انسان‌ها را از سلطه مادیت نجات داد و به جهان روح و معنویت دعوت کرد. او مسیر تاریخ را که با ظهور مدرنیسم در غرب به بیراهه رفته بود دوباره در مسیر انبیاء و اولیای الهی و الوهیت هدایت کرد. 

(7 آبان 97)

نمایندگانی از مردم 5 قاره جهان این‌ روزها مهمان ملت‌های ایران و عراق در موکب‌های منتهی به نجف به کربلا هستند. مردم جهان در بهت‌ و حیرت به ‌سر می ‌برند، چون می‌‌بینند چگونه ممکن است دو ملت ایران و عراق که 8 سال خونین ‌ترین جنگ را با هم داشتند، امروز دست برادری به هم داده‌ اند و میزبان خوبان جهان در راهپیمایی اربعین هستند. محبت به امام حسین (ع) سرور آزادگان جهان، آنها را زیر یک سقف جمع کرده است تا گفتمان آزادی و آزادگی را فراتر از مذهب، در عصر غفلت و‌ پوچی و هرزگی، بازتولید کنند. دو ملت ایران و عراق در حال ساخت جدیدی از قدرت هستند که محبت به اهل بیت علیهم‌ السلام و به ویژه سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش در کربلا، زیرساخت اصلی آن است.

(5 آبان 97)

بیش از دو هزار کانال ماهواره ‌ای در آسمان ایران روزانه  هزاران ساعت برنامه منتشر می‌ کنند. نزدیک به 300 کانال فارسی زبان، موسیقی، فیلم، برنامه سرگرمی و سریال پخش می کنند و در لابه‌لای برنامه‌های فریب‌آمیز سیاسی و اجتماعی، زهر خود را به نظام و مردم ایران می ریزند. رادیو بی‌بی‌سی، رادیو آمریکا و برخی رادیوهایی که در اروپا بارگذاری می‌شوند دست‌اندرکار یک نبرد روانی و نرم علیه انقلاب اسلامی هستند. منافقین‌، تروریست‌های داعشی، سلطنت ‌طلب‌ها، بهائیان وگونه‌ های متعدد ضد انقلاب هر کدام برای خود رادیو و کانال تلویزیونی دارند که بودجه آنها از سوی دولت انگلیس، کنگره آمریکا و رژیم صهیونیستی مرتب شارژ می‌شود.