نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

(18 آبان 95)

رئیس جمهور طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات مطالبی را گفت که مورد نقد ناقدان قرار گرفت. ناقدان، بی‌مهری های رئیس جمهور به ملت ایران در مورد سکوت در برابر نقض عهد آمریکایی ها در اجرای برجام را مورد توجه قرار دادند و انتظار داشتند آقای روحانی در مورد تازه‌ترین تحریم‌ها توسط کاخ سفید که در روز 13 آبان صورت گرفت موضع بگیرد اما او ترجیح داد نطق خود را در مراسم افتتاحیه تماماً به داخل معطوف دارد. گویی ملت ایران هیچ دشمنی ندارد و دولت مسائل خود را با آمریکایی‌ها حل کرده و آنها لطف کرده‌اند 100 تحریم را برداشته و فقط 3 تای آن باقی مانده است!

(17 آبان 95)

قرار بود روز جمعه همزمان با افتتاح نمایشگاه مطبوعات، رئیس جمهور در این افتتاحیه حضور پیدا کند، اما وی روز بعد یعنی شنبه نمایشگاه را افتتاح کرد.

اوباما روز 13 آبان یعنی یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه مطبوعات اعلام وضعیت فوق العاده، بخوانید اعمال فشار و تحریم‌های ظالمانه، بلوکه کردن اموال ایران در آمریکا و دستورالعمل به سیا، پنتاگون و وزارت خارجه برای شناسایی برخورد - سخت و نرم - جهت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

با اینکه او چند روزی بیشتر مهمان کاخ سفید نیست و مرکب امضای برجام هنوز خشک نشده، بر خلاف جسم و جان برجام، تحریم‌های جدید و قدیم را بازتولید کرد.

انتظار این بود مقامات دولت جمهوری اسلامی پس از موضع‌گیری حماسی، شجاعانه و روشنگرانه رهبر معظم انقلاب به مناسبت 13 آبان، پاسخ بدمستی‌های اوباما و گستاخی‌های او را بدهند اما دریغ از یک پاسخ عزتمندانه!

(16 آبان 95)

لجن درمانی در پزشکی یک پایه و اساس علمی دارد. روشی منحصر به فرد است که در درمان برخی بیماری‌ها از لجن غنی از مواد معدنی و گل با مالیدن به بدن از آن استفاده می‌شود. برخی فکر کرده‌اند با وام گرفتن از این نوع درمان  می توانند برخی بیماری‌های سیاسی خود را درمان کنند.

لذا همین مفهوم را وارونه کرده و وارد سیاست کرده‌اند. یکی از اصول لجن درمانی سیاسی می‌گوید: اگر رقیب یک نقطه ضعف کلیدی در تو پیدا کرد که نتوانستی پاسخ بدهی، باید بروی در سوابق رقیب جستجو کنی، همان نقطه ضعف را شناسایی و افشا نمایی و این لجن را به سر و صورت او بپاشی!

(11 آبان 95)

همین ماه ظاهراً رئیس جمهور آمریکا تعیین می‌شود. سخنان دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه در رقابت‌های انتخاباتی یک رونمایی تمام عیار از جنس «تمدن غربی و آمریکایی» و روشنگری در مورد ماهیت آن بود. ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در یکی از ایالت‌ها ضمن سخنرانی گفته بود؛ «ما به واشنگتن می‌رویم تا سیفون را بکشیم و مفاسد دولت را از بین ببریم.» او همچنین گفته است: «اگر برنده نشوم تقلب شده و نتیجه را نمی‌پذیرم.»

(9 آبان 95)

1- اتحادیه اروپا از 28 کشور اروپایی تشکیل شده است که دارای پول واحد، پارلمان واحد و سیاست خارجی واحد است. در حقیقت در قاره اروپا چند کشور توافق کرده اند یک کشور شوند. لذا مناسبات ایران با برخی کشورهای اروپایی وارد مرحله جدید می شود.

ما دیگر با یک کشور روبه‌رو هستیم نه 30 کشور! بر این اساس باید سفارتخانه های این کشورها تعطیل شود. برای اینکه مخارج و هزینه‌های آنها کم شود یک سفارتخانه بزرگ در تهران تاسیس کنند تا تکلیف ما با این جماعت اروپایی مشخص شود. البته آنها مطمئن نیستند این اتحادیه همچنان اتحادیه باقی بماند.

انگلیسی ها از اول سفره اقتصادی خودشان را با عدم ادغام «پوند» در «یورو» جدا کرده بودند و اخیرا هم رفراندوم برگزار کردند و خروج خود را رسما اعلام کردند، برخی کشورهای اروپایی هم همین زمزمه را دارند.

(6 آبان 95)

به زودی دولت آخرین لایحه بودجه دوره تصدی قانونی خود را تسلیم مجلس می‌کند. طبق قانون دولت باید تا 15 آذر هر سال بودجه را تسلیم مجلس کند.
سال گذشته به دلیل اینکه دولت معطل تصویب برجام بود بودجه را دیرتر به مجلس داد و تصویب آن تا 30 فروردین 95 طول کشید.
بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است برای یک سال مالی و حاوی 2 عدد و رقم پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌هاست. لذا ما در 5 جلدی که همه ساله دولت بابت بودجه کل کشور به مجلس تسلیم می کند با انبوهی از اعداد و ارقام روبه رو هستیم که برخی پیش‌بینی درآمد و برخی برآورد هزینه است.
دولت همه ساله در جلد اول بودجه ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه را به اطلاع مجلس می‌رساند. ماده واحده حاوی احکامی است که همه ساله دولت پیشنهاد می‌کند که باید به عنوان مقررات بر بودجه حاکم باشد که برخی از آنها ماهیت برنامه‌ای دارد یعنی دولت همراه لایحه بودجه لایحه برنامه هم می‌دهد!
جلد اول بودجه کل کشور چهار پیوست دارد که در پیوست شماره یک اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در پیوست شماره 2 درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در پیوست شماره 3 بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و در پیوست شماره 4 اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب برنامه و فعالیت به مجلس گزارش می‌شود.

(5 آبان 95) 

آقای روحانی در ایام انتخابات در مجموع سخنرانی‌های خود 159 بار در مورد وعده‌های اقتصادی اش سخن گفت. او بارها از مشکل بیکاری و معضلات آن حرف زد و وعده حل این درد جانکاه اقتصادی و اجتماعی را داد. او از جمله گفت: 1- دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند. 2- ایجاد شغل نباید با وام باشد که بیکار تبدیل به بیکار بدهکار شود. 3- همین کارخانه‌های موجود اگر با 20 تا 60 درصد توان کار کنند بخش عظیمی از مشکل بیکاری در کشور برطرف می‌شود. 4- شعار من، نجات اقتصاد ایران است. 5- برنامه اقتصادی من حل معضلات اشتغال به ویژه برای تحصیلکرده‌هاست.

(1 آبان 95)

روانشناسان از یک بیماری تحت عنوان "اختلال دوقطبی" Bipolar disorder یاد می‌کنند که به آن جنون‌های ادواری هم گفته می‌شود. این بیماری طیف وسیعی از افسردگی تا اوج شیدایی و دیوانگی را دربرمی‌گیرد. طراحان اتاق نبرد نرم دشمن به این فکر افتادهاند که ویروس این بیماری را به فضا و فعالان سیاسی تزریق کنند.

علائم کسی که به این بیماری دچار است عبارتند از؛ سرخوشی، پرخاشگری و تحریک پذیری. بیمار دوقطبی رفتارهای پرخطر انجام می‌دهد. او غمگین، ناامید، مضطرب و کج خلق است. شما فکر کنید یک چنین کسانی به اتاق فکر رقابتهای سیاسی راه یابند، چه اتفاقی در جامعه میافتد؟ فتنه سال 88 را کسانی مدیریت کردند که واقعا دچار بیماری اختلال دوقطبی بودند.