نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

(26 مهر 95)

مقام معظم رهبری در اجرای بند 1 اصل 110 قانون اساسی، سیاست‌های کلی انتخابات را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت تعیین و ابلاغ فرمودند.

دو بند از سیاست‌های کلی انتخابات ربط وثیق با استقلال ملی، اقتدار و امنیت کشور دارد و مداخله بیگانگان را در امر انتخابات به صفر می‌رساند.

در بند 5 سیاست‌های اعلام شده آمده است؛ استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و تبلیغاتی توسط نامزدها و احزاب ممنوع است و دستگاه‌های ذی ربط باید به موقع با این ایده برخورد کنند.

(24 مهر 95)

امروز درست 53 سال از عاشورای 42 سال شروع نهضت امام خمینی (ره) می گذرد . او که به درستی و هوشمندی نهضت اسلامی خود را با مضامین و شعائر کربلا و عاشورا پیوند داد تا جاودانگی آن را تضمین کند.طی هفته گذشته ایران اسلامی و بسیاری از کشورهای جهان در حال و هوای انقلاب کربلا و حماسه سازان عاشورای حسینی بودند. نظم و انضباط و فراوانی دسته های سینه زنی در تهران و سراسر کشور تا اعماق روستاها و نیز پنج قاره جهان چشم‌گیر بود . مضامین اشعار و نوحه های دستجات سینه زنی همگی به روز و حماسی بود. آنچه عاشورا و تاسوعای امسال را متفاوت تر از سال های گذشته می کرد تکریم و تعظیم شهدای مدافع حرم بود که بحق آنها را باید شهدای بین المللی اسلام در جهان امروز دانست. سّر آنکه امام (ره) عاشورای 1342 را مبدا انقلاب و نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی قرار داد این بود که امام حسین (ع) مبارزه با "سلطانیسم" را با قیام کربلا و نهضت عاشورا تئوریزه کرد.سلطانیسم در شکل سوسیال یا لیبرال آن در عصر ما بر سه مبنا استوار است: 

1- سکولاریسم

2-غرب پرستی و شرق پرستی

3-نفی استقلال جوامع اسلامی

(17 مهر 95)

یک موسسه آمریکایی(1) در ارتباط با اوضاع اقتصادی ایران و وضع کسب و کار ما تحقیقی انجام داده و گفته است: "یک فرصت یک تریلیون دلاری برای توسعه اقتصاد ایران وجود دارد."
این موسسه فهرست دلایل خود را به شرح زیر خلاصه کرده است:
1- اقتصاد ایران به دلایل مختلف فراتر از نفت و گاز است.
2- تعداد تحصیلکرده های ایران و مهندسان ایرانی به اندازه آمریکاست.
3- نیمی از خانوارهای ایران مصرف کننده هستند.
4- نرخ بالایی از شهرنشینی در ایران وجود دارد.
5- تولید ناخالص ملی فقط تهران به اندازه ریودوژانیرو است.
6- موقعیت استثنائی جغرافیایی دارد.
7- فرهنگ کسب و کار با پیشینه چندین قرن دارد.
اگر ایران زیرساخت های اقتصادی خود را سامان‌ دهد و برای گذر به یک اقتصاد دانش بنیان صنایع داخلی توسعه یابد به سرعت به رشد قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد.

(13 مهر 95)

رئیس جمهور محترم پس از گذشت دو ماه از انتشار تصویر فیش حقوق‌های نجومی در فضای مجازی و صفحات اول روزنامه‌ها، بیانیه غلاظ و شدادی صادر کرد که بازخوانی آن پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از انتشار آن خالی از لطف نیست؛

(12 مهر 95)
دیروز رئیس دیوان محاسبات عملکرد نظارتی و بررسیهای این نهاد در مورد حقوقهای غیرقانونی را به مجلس گزارش داد، گزارشی که با وظایف ذاتی آن منطبق نبود. فیشهای نجومی در دولت یازدهم اوایل امسال با رونمایی در فضای مجازی و صفحه اول روزنامهها در دستور کار نهادهای نظارتی قرار گرفت، در حالی که پیش از آن حسابرسان، بخشی از این تخلفات را به مبادی ذی ربط گزارش کرده بودند اما نتیجه برخورد قانونی با آن، اطلاعرسانی نشد. رهبر انقلاب اسلامی در نماز عید فطر فرمودند: "دریافتهای نامشروع نتیجه اشرافیگری است، این دریافتها باید به بیت المال برگردانده شود، افرادی که مرتکب بیقانونی شدهاند مجازات و افرادی هم که از قانون سوء استفاده کردهاند برکنار شوند، زیرا آنان لیاقت حضور در مراکز و مسئولیتها را ندارند." 

(9 مهر 95)
31 شهریور 59 دشمن مرزهای هوایی، دریایی و زمینی کشور عزیزمان را درنوردید. در مدت کوتاهی سرزمین‌های وسیعی را در جنوب و غرب کشور به تصرف خود درآورد. آن روز عمال داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی هر روز یک توطئه علیه امنیت ملی کشورمان داشتند، جنگ داخلی و کودتا هر کدام سر از اتاق جنگ دشمنان قسم خورده نظام درمی‌آورد. کارگردانان و سناریست‌های این توطئه‌ها منافقین، گروه‌های چپ و راست و لیبرال‌ها بودند. انقلاب اسلامی این همه توطئه را در هاضمه قوی خود هضم کرد. امروز از آن توطئه‌گران چیزی باقی نمانده است و همگی یا به درک واصل شده‌اند یا دوران رسوایی حیات خود را طی می‌کنند. امروز کمترین تحرک دشمن در زمین، هوا و دریا توسط رادارهای هوشمند و نیروهای پا به رکاب نظام در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی رصد می‌شود و هر توطئه‌ای بهنگام پاسخ می‌گیرد نظیر آنچه اخیرا دریادلان سپاه پاسداران در خلیج فارس وقتی چند تفنگدار آمریکایی به مرزهای آبی ما وارد شدند، سریعا دستگیر و با خفت و خواری در چنگال نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به دام افتادند.

(6 مهر 95)

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از بی‌اعتمادی به آمریکایی ها به دلیل برخوردهای فریبکارانه و مزورانه آنها سخن گفته اند. ایشان در سخنان نوروزی خود در حرم رضوی با تبیین رفتار آمریکا در اجرای برجام فرمودند: «هرگونه توافق با آمریکا به معنای ناگزیر بودن ایران به انجام تعهدات و بدعهدی و خدعه و تقلب آمریکا در انجام تعهدات این کشور است که این مسئله را اکنون به عینه می‌بینیم و این یعنی خسارت محض!»

(3 مهر 95)

رجوع به آرای عمومی برای تعیین مختصات حکومت در همه زمینه‌ها از ویژگی‌های "حکومت خوب" است.

مردم باید در سرنوشت خود تشریک مساعی کنند و مسئولیت‌های ناشی از تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سطح ملی را بپذیرند.

مردم‌سالاری دینی با تئوری ولایت فقیه امروز رقیب اصلی دموکراسی‌های لیبرال و دموکراسی‌های سوسیال است. چرا که ویژگی‌های خوب آنها را دارد و از ویژگی‌های سوء آنها مبراست. مردم سالاری دینی بر دو پایه عدل و علم استوار است.

(28 شهریور 95)

کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اخیراً گفته است اسرائیل 200 کلاهک هسته‌ای دارد که همه را به سمت ایران هدف گیری کرده است. عوامل آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب گروههای القاعده، داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه و افغانستان شیعه کشی راه انداخته و برای ایران حاکم تعیین کرده اند، روزشماری می کنند بیایند ایران حمام خون راه بیندازند، سر ببرند، زنده سوزی کنند و... آمریکایی‌ها و سعودی ها با منافقین که 17 هزار نفر از مردم مظلوم ایران را شهید کرده اند، وارد گفتگو شده‌اند و قرار است یک سلسله ترور را در ایران ساماندهی کنند.

(23 شهریور 95)

شفافیت، امروز دوای دردها و مشکلات ما در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... است. دولت اگر در این مسیرگام برندارد، کارآمدی خود برای انجام وعده‌ و وعیدهای انتخاباتی در دور دوم را زیر سوال خواهد برد و ممکن است مردم در اقبال، به روحانی تردید کنند. مردم خواهان شفافیت در مقولات زیر هستند. 1- پرداخت حقوق‌های غیرقانونی در دولت یازدهم خشم مردم را برانگیخت، به طوری که شعار مرگ بر غارتگر بیت‌المال در نماز جمعه تهران و نماز های جمعه سراسر کشور دارد به صورت یک شعار ملی درمی‌آید. پس از گذشت 4 ماه از افشای فیش‌های نجومی هنوز یک مدیر نجومی از طریق مکانیزم‌های حقوقی محاکمه، مجازات و به افکار عمومی معرفی نشده است.دولت اقداماتی برای بازگشت حقوق‌ها وفق قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ کارکنان دولت انجام داده است، اما توضیح نداده مقصر این پرداخت‌های غیرقانونی و بی‌انضباطی در مالیه عمومی کیست؟

(16 شهریور 95)

مدیران دورگه به کدام دسته از مدیران گفته می‌شود؟ مدیران دو رگه در حوزه اقتصاد، مدیرانی هستند که صبح، پست دولتی دارند و ظهر در یک یا چند بنگاه اقتصادی خصوصی کار می‌کنند. آنها صبح، فروشنده و بعدازظهر خریدار یا برعکس، هستند!

چرا اجرای سیاست‌های اقتصادی اصل 44 بر زمین ماند؟ چرا خصوصی سازی یا بهتر بگوییم مردمی سازی اقتصاد کشور منتفی شد؟ چرا انقلابی که قرار بود در حوزه اقتصاد به دلیل ابلاغ سیاست‌های اصل 44 پدید آید حتی در حد یک رفرم ساده اقتصادی جواب نداد؟

چرا مهر محرمانه یا سری بودن بر شماری از پرونده‌های اقتصادی خورده و شفافیت که علاج بسیاری از دردهای اقتصادی است به فراموشی سپرده شده است؟ چرا نهادهای نظارتی عقیم مانده ‌اند؟ مدیران دورگه در حوزه نظارت، صبح، «ناظر» و بعدازظهر، وکیل «منظور» هستند.

(14 شهریور 95)

غفلت از امنیت ملی زیان‌های عظیمی خواهد داشت و جان و مال مردم و سرمایه کشور را به باد خواهد داد. امروز قدرت دفاعی کشور به یمن هوشمندی رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های معظم له، لرزه بر اندام دشمن انداخته و آنها را از تعرض به خاک جمهوری اسلامی بازداشته است.

مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان قرارگاه پدافند ملی فرمودند: «دشمن حق دفاع برای ملت ما قائل نیست.» درک این مفهوم در مذاکرات هسته‌ای و شگردهای دیپلماتیک ما باید ظهور پیدا می‌کرد. شش کشور جهان به ویژه آمریکا خطاب به ملت ما می‌گویند: ما برای حفظ امنیت خود بر انبوهی از سلاح‌های هسته‌ای تکیه زدیم و حتی برای ترساندن مردم جهان در جنگ جهانی دوم عملاً در حمله به هیروشیما و ناکازاکی آن را به کار بردیم. اما هیچ دولت دیگری حق ندارد برای دفاع از خود به سلاح هسته‌ای تکیه کند!