نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

(19 تیر 95)
رئیس جمهور محترم سه شنبه گذشته بیانیه ای درباره پرداخت های نامتعارف در نظام اداری صادر کرد. به نظر می رسد تنظیم کنندگان این بیانیه در چیستی و چرایی موضوع حقوق های متعارف و غیر متعارف در دولت یازدهم و عمق جریحه دار شدن وجدان عمومی دچار خطای دید و محاسبه بویژه در حوزه اجتماعی هستند. دقت در برخی مفاد بیانیه خالی از لطف نیست.
(14 تیر 95)
دیدار پنج ساعته دانشجویان با مقام معظم رهبری، مطالب مهم و کلیدی برای مردم و نخبگان کشور دارد. حتی می ‌تواند مخاطبانی در بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی در سطح نخبگان و جامعه دانشگاهی جهان اسلام داشته باشد. نمایندگان تشکل‌ های دانشجویی دو ساعت وقت داشتند که دیدگاه ‌ها و دغدغه ‌های فکری خود را مطرح کنند. آنها بیش از 20 نکته و موضوع مبتلا به جامعه را مطرح کردند. نکات مطرح شده نشانه عمق اندیشه آنها در مسائل فرهنگی، اجتماعی، علمی و سیاسی جامعه است و نشان می ‌دهد جریان دانشجویی به عنوان یک جریان سیاسی زنده و بالنده در متن مسائل مربوط به جامعه ایرانی و جامعه جهانی است و حضور بهنگام دارد.
(12 تیر 95)
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در موسسه تحقیقاتی اسین مطالبی گفته است که باید از باب پروژه نفوذ آمریکایی‌ها برای به اصطلاح تغییرات در آن مداقه کرد. جان کری گفته است؛ 1- تجارت با ایران ابزاری است که می‌تواند تغییرات در ایران را تقویت کند. 2- قرارداد فروش 25 میلیارد دلاری هواپیمای بوئینگ به ایران،می تواند این کشور را از پیشروترین حامی تروریسم به یک دولت مسئول تبدیل کند. 3- 60 درصد مردم ایران زیر 30 سال سن دارند. آنها در کافی‌شاپ‌ها می‌نشینند و درباره آینده صحبت می‌کنند. 4- هنوز کارهای تمام‌نشده‌ای وجود دارد. 5- نباید از تحریم‌های اولیه فاصله بگیریم. تحریم‌ها همچنان به ایران فشار می‌آورد.
(8 تیر 95)
چرا باید از حریم اهل بیت (ع) دفاع کرد؟ درخشش انقلاب اسلامی در منطقه و جهان و زیبایی‌های آن مدیون فرهنگ اهل بیت (ع) است. جاذبه های نظری و تئوریک انقلاب، ریشه در فرهنگ اهل بیت (ع) دارد. مسیر ولایت الله و رسول او (ص) فقط و فقط از طریق فرهنگ اهل بیت (ع) عبور می کند. امروز ملت ما و علمای ما و نخبگان جهان، روی اقیانوسی از معارف اهل بیت (ع) نشسته‌اند و دریافت های اصیل و حیانی خود را فقط از طریق عترت پیامبر اکرم (ص) بر اساس نص صریح حدیث ثقلین محک می زنند.
(6 تیر 95)
نوع، جنس و ماهیت حکومت مستقر در ایران چیست؟ این سوالی است که فیلسوفان سیاسی طی چهار دهه گذشته در اتاق ‌های فکر دانشگاه‌ ها، مؤسسات پژوهشی و علمی از خود می‌پرسند. آنها در پرسش‌ های خود به طور طبیعی به دو واژه «جمهوری اسلامی» و «ولایت فقیه» می ‌رسند. عناوینی که امروز جدی‌ ترین رقیب گونه ‌های متفاوت دموکراسی لیبرال در غرب است. مجموعه توطئه ‌هایی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی چه از نوع سخت و چه از نوع نرم به کار گرفته شده این نتیجه را می‌دهد که در ایران نظامی مستقر است که در زمین، «مردم» و در آسمان، «فرشته ‌های الهی» نگاهبان آن هستند.
(3 تیر 95)
رئیس جمهور محترم در دیدار با اساتید دانشگاه‌ ها و پزشکان نکاتی را بیان داشتند که قابل تأمل است. در زیر به چند نکته ایشان توأم با گلایه اشاره می ‌شود؛ 1- "چرا ما به دانشگاه اعتماد نمی ‌کنیم، بعد می ‌خواهیم دانشگاه به ما اعتماد کند؟" مخاطب این سخن رئیس جمهور کیست؟ چه کسی یا کسانی به دانشگاه و دانشجو اعتماد ندارد؟ رئیس جمهور محترم در آغازین روزهای ریاست جمهوری‌اش، بحث بورسیه‌ها را مطرح کردند و با صدای بلند در یک محفل دانشگاهی فرمودند: "بورسیه و ما ادراک ماالبورسیه؟" ایشان با همصدایی با برخی روزنامه ‌ها که صلاحیت سه هزار بورسیه دولت قبل را زیر سؤال بردند، عملاً عدم اعتماد خود را به صد ها نفر از نخبگان علمی دانشگاه که موفق به کسب بورسیه شدند، ابراز کردند.
(1 تیر 95)
موضوع فیش‌های حقوقی جدی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که رئیس جمهور بلافاصله موضع گرفتند و خواستار بازپس گیری این مبالغ به خزانه و مجازات و حداقل برکناری صاحبان حقوق‌های نجومی شدند. روسای قوا هم در این مورد موضع گرفتند. نخبگان گلایه و نقد خود را مطرح کردند. متاسفانه هر روز یک فهرست از پرداخت‌های نجومی در دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولت بیرون می‌آید و نفرت آمیخته با تعجب مردم را برانگیخته است. در حالی که کشور دچار رکود است. بنگاه‌های کوچک و بزرگ یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود. بیکاری در مرز فاجعه است، مردم نمی‌توانند ببینند در دولت برخی حقوق‌های چندصدمیلیونی می‌گیرند. مردم سوال می‌کنند اینها چه گلی به سر ملت زده‌اند که حقوق و پاداش میلیونی می‌گیرند.