نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

(15 آذر 95)

یک تز غلط از اول انقلاب در مورد شناخت ماهیت آمریکایی ها وجود داشت و آن، این بود که می گفتند در هیئت حاکمه آمریکا یکدستی در مخالفت با انقلاب اسلامی وجود ندارد. اگر دیپلمات باشیم با دیپلماسی می توانیم بین تصمیم سازان و تصمیم گیران آمریکایی شکاف ایجاد کنیم و از طریق این شکاف منافع و مصالح ملی را هم پاسداری کنیم.

(9 آذر 95)
مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش فرمودند: "رسیدگی به حقوق‌های نجومی برای مردم روشن نشد. سوالات مردم در مورد حقوق‌های نجومی باقی مانده است." راستی چه کسی به این سوالات باید پاسخ بدهد؟ بیت‌المال مسلمین در دست کیست و حافظ آن کدام است؟ تنها سند قانونی در کشور که آدرس حافظ بیت‌المال را داده است، "قانون دیوان محاسبات کشور" است. در این قانون پنج بار واژه "بیت‌المال" آمده و در ماده اول این قانون، دیوان محاسبات را حافظ و نگهبان بیت‌المال معرفی کرده است و در شرح وظایف رئیس، دادستان و هیئت‌های مستشاری به این ماموریت خطیر یعنی نحوه صیانت از بیت‌المال اشاره شده است. اختیار و اداره دیوان محاسبات در اصول 54 و 55 قانون اساسی به عنوان یک نهاد نظارتی مستقل به مجلس شورای اسلامی سپرده شده است. رئیس و دادستان آن را مجلس تعیین می‌کند و مستشاران دیوان را که در حقیقت قاضی مالی هستند، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تعیین می‌کند.
(7 آذر 95)
شهادت ده ها نفر در عملیات تروریستی حله و نیز کشته شدن همین میزان در حادثه تصادم دو قطار در سمنان، موجی از غم و اندوه را در سراسر کشور پدید آورد و ملت ایران را به سوگ نشاند. عظمت راهپیمایی اربعین چشم جهانیان را خیره کرد و قدرت نرم شیعه را به رخ دشمنان اسلام و قرآن کشاند. همه کسانی که از ایران یا عراق یا 80 کشوری که در خلق چنین حماسه‌ای مشارکت داشتند، به خطرات این سفر واقف بودند. آنها از خشم و کینه آمریکا و رژیم صهیونیستی و تروریست‌های ریاض و انتقامجویی تکفیری‌ها مطلع بودند.
(2 آذر95)
انقلاب اسلامی روی شانه نیرومند میلیون‌ها انسان خداجوی و آخرت‌نگر، پرقدرت‌تر از همیشه در عرصه‌های جهانی نورافشانی می‌کند و راه هدایت انسان‌ها را به سوی حیات طیبه و ابدیت نشان می‌دهد. میلیون‌ها انسانی که نه نامی از آنها مطرح است و نه گاهی یادی از آنها می‌شود. صدها هزار شهیدی که خون خود را نثار انقلاب اسلامی کرده‌اند، ده‌ها هزار جانبازی که امروز در جامعه ما بدون کمترین توقعی به خدمت خود ادامه می دهند و آزادگانی که 8 سال دفاع مقدس در زندان‌های حزب بعث وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها را تحمل کردند، امروز در کنار ما زندگی می‌کنند و چون کوه ایستاده‌اند.شهدای حرم که اغلب از نسل سوم انقلاب هستند در جای جای وطن هر روز تشییع می‌شوند. آنها مظلوم‌ترین شهیدان انقلاب‌اند که کیلومترها دور از وطن برای دفاع از حرم و حریم انقلاب جانفشانی می‌کنند.
(1 آذر 95)
بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلی نظام به عهده رهبری است. رهبر معظم انقلاب تاکنون؛ 1- سیاست‌های راهبردی در باره بند ج اصل 44 قانون اساسی 2- سیاست‌های کلی نظام اداری 3- سیاست‌های کلی اشتغال 4- سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی 5- سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش 6- سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی 7- سیاست‌های کلی سلامت 8- سیاست‌های کلی جمعیت 9- سیاست‌های کلی علم و فناوری 10- سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه 11- سیاست‌های کلی محیط زیست 12- سیاست‌های کلی خانواده و... را به رؤسای قوا ابلاغ فرموده‌اند.
(22 آبان 95)
پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، واشنگتن یک سویه ارتباط خود را با ایران قطع کرد و امام (ره) از این کار استقبال فرمود. با تعطیلی لانه جاسوسی آمریکا در تهران ادامه وظایف لانه جاسوسی آمریکا به گردن برخی سفارتخانه های غربی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان افتاد. امروز سفرای هر سه کشور یاد شده از مقامات امنیتی و اطلاعاتی هستند اما ظاهراً این کفایت نمی کند، بایستی همه ظرفیت اتحادیه اروپا در این باره تجهیز شود تا آمریکایی‌ها راضی شوند و به اهداف خود برسند. سند راهبردی اتحادیه اروپا پس از برجام که در حقیقت برجام 2 را کلید می زند، حاوی مسائل فوق العاده مهم است. این سند بی‌پروا شروطی را برای عادی سازی روابط با ایران تصویب کرده که مصداق احیای لانه جاسوسی آمریکا به نام اتحادیه اروپا در تهران است. برخی از آن شروط به شرح زیر است: 1- قبول و اجرای "اف.اِی.تی.اف" 2- تضمین امنیت انرژی اروپا با نفت و گاز ایران
(20 آبان 95)
در حالی که همه نظرسنجی‌ها پیروزی قاطع هیلاری کلینتون را خبر می‌دادند، در حالی که اکثر نخبگان آمریکا از دو حزب، بیشتر تمایل داشتند کلینتون رای بیاورد و در حالی‌که چهره ترامپ در اثر افشاگری‌های حزب دموکرات کریه‌تر از کلینتون بود، اما در نهایت ناباوری ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد. پیروزی ترامپ یک شوک به غرب و جامعه نخبگی در آمریکاست. او را باید یک پدیده در سپهر لیبرال دموکراسی آمریکا توصیف کرد. آنچه در زیر می‌آید یک نگاه اولیه به تفاسیر مربوط به رای مردم آمریکاست؛ 1- شکست کلینتون در حقیقت شکست شعار اوباما طی هشت سال گذشته مبنی بر «تغییر» بوده است. او به وعده خود نتوانست عمل کند و مردم عملاً تغییر را ملاحظه نکردند. به قول رایان، رئیس مجلس نمایندگان، مردم آمریکا با رای به ترامپ نشان دادند از وضعیت موجود ناراضی هستند.