نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در 6 بهمن 87 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در 31 مرداد 88 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد. در تاریخ 26/5/94 آیین‌نامه‌های آن نوشته و برای اجرا به دستگاهها توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید. این قانون مشتمل بر 23 ماده و هفت تبصره است.

مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خبرگان مهمترین وظیفه علمای دینی، روشنفکران دانشگاهی و مسئولان را حساسیت نسبت به طراحی دشمن و شناخت آن و تشریح آینده امیدبخش و رو به پیشرفت کشور در چارچوب شاخص های منظومه فکری اسلام دانستند.
طراحی دشمن امروز چیست؟ دشمن امروز ما جز به "رخنه" و "نفوذ" به چیز دیگری نمیاندیشد. فقط طی مردادماه گذشته بیش از دو هزار و سیصد تن از اتباع اروپایی و آمریکایی تحت پوشش تاجر، خبرنگار و گردشگر وارد ایران شده اند که این حجم از تردد بی سابقه است. شمار زیادی از آنان میزبان دولتی داشتند.

رئیس‌جمهورچندی پیش در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران سراسر کشور از مجلس اول به عنوان بهترین مجلس تاریخ ایران یاد کرد و گفت: "ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه، حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد."(1)

1- مفهوم این حضور چیست؟ روسای جمهور در دولت های گذشته و نیز دولت فعلی، هر از چندی مصاحبه خبری گذاشته و می گذارند. در صف اول این نشست شماری از وزرا، معاونین رئیس جمهور یا مشاورین می نشینند و به این مصاحبه گوش می دهند و حتی روسای خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب هم در این نشست حضور دارند. این حضور در مصاحبه شنبه گذشته رئیس جمهور، چشمگیر و پر رنگ تر بود. واقعاً معنای این حضور چیست؟ خبرنگاران سئوال می کنند، رئیس جمهور هم پاسخ می دهد. آنها می توانند بعد، از طریق رسانه ها در جریان این گفت و شنود قرار گیرند. جالب اینجاست که به علت ضیق وقت، حتی همه خبرنگاران هم امکان طرح پرسش پیدا نمی کنند. مثلاً وزیر صنعت، معدن و تجارت با آن همه مسئولیت سنگین اقتصادی بیاید دو ساعت در مصاحبه بنشیند، با محاسبه رفت و برگشت او به وزارتخانه، چه معنایی دارد؟ آیا او نباید این وقت خود را به کارهای مهم تری اختصاص دهد؟ همچنین است وزیر کار که باید دنبال ایجاد اشتغال باشد و رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از مقامات بلندپایه که در صف اول نشست خبری حضور داشتند.

امروز روز بزرگداشت شهادت دو اسوه دولتمردی و دو مومن به انقلاب و اسلام و امام(ره) است که تا پای جان در تحکیم آرمان‌های الهی ایستادند. امروز روز شهادت شهیدان باهنر و رجایی است. فاجعه انفجار دفتر نخست وزیری 2 ماه پس از فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و ترور ناموفق مقام معظم رهبری در ششم تیرماه سال 1360 صورت گرفت. از این پس ترورهای سریالی منافقین که از شهدای محراب تا مردم کوچه و بازار را در برمی‌گرفت، شروع شد.

سفارت انگلیس

کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به بازگشایی سفارت انگلیس در کشورمان گفت: دولت باید توضیح دهد که آیا مواضع خصمانه انگلیس در قبال کشورمان تغییر یافته است که می خواهد سفارت این کشور را بازگشایی کند؟


چندی پیش وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار سفره دلش را باز کرد و گفت: «هر ماه باید 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم. شب‌هایی که قرار است یارانه واریز شود، شب مصیبت دولت است.»(1) وزیر اقتصاد، فرد فرهیخته، باسواد، باهوش و از وزرای کارآمد دولت است. واریز یارانه‌ها به حساب شهروندان ایرانی یک حق قانونی است که مستند آن قانون هدفمندی یارانه‌هاست. در این قانون آمده است که منابع حاصل از این قانون چیست و صرف چه هزینه‌هایی می‌شود. از جمله هزینه‌ها واریز یارانه به حساب شهروندان ایرانی است. با آنکه در قانون بودجه 92 و 93 و 94به دولت اختیار داده شده است یارانه ثروتمندان را قطع کند تا قدری از حجم این مصیبت کاسته شود، دولت تاکنون در اجرای دقیق حذف یارانه ثروتمندان در اندازه حداقل ده میلیون نفر تعلل کرده است. حال ببینیم مصائب چیست و مصیبت اصلی کدام است و چطور می‌شود آنرا علاج کرد؟