نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

(20 آذر 96)

دیروز رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1397 کل کشور را وفق اصل 52 قانون اساسی تسلیم مجلس کرد .
وی در نطق بودجه ای خود گفت: "لایحه بودجه سال 1397 برشی از برنامه چهارساله دولت است."
برنامه چهارساله دولت چیست؟ نسبت آن با برنامه پنج ساله ششم  توسعه جمهوری اسلامی کدام است؟ دولت بارها گفته است برنامه ششم را قبول ندارد و حاضر نیست بودجه را منطبق بر آن به مجلس تسلیم کند. رئیس جمهور در هیچ جای نطق خود پذیرش برنامه ششم توسعه را حتی مورد اشاره قرار نداد بلکه روی برنامه دولت تاکید کرد. در همین گام اول بودجه 97 مغایر اصل 52 قانون اساسی است. چرا که در این اصل تصریح شده است؛ "بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس تسلیم می گردد. هر گونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود."

(18 آذر 96)

20 سال پیش که کنگره آمریکا انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی را به قدس شریف اولین قبله‌گاه مسلمانان جهان به تصویب رساند، روسای جمهور وقت آمریکا هیچ‌گاه جرأت نکردند این تصمیم را به رسمیت بشناسند و آن را عملیاتی کنند. ترامپ درست در روز میلاد رسول خدا پیامبر اعظم(ص) در یک دیوانگی و تصمیم احمقانه این مصوبه را امضاء و در حقیقت یک اعلام جنگ واقعی با مسلمانان را شروع کرد.

(11 آذر 96)

دولت اگر بخواهد اولین گام شفاف سازی بودجه را بر اساس عملکرد بردارد ، باید تکلیف بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی خود یعنی شرکت ملی نفت را بر این اساس روشن سازد.
آنچه در زیر می خوانید پیشنهاد مشخص و شفافی است برای گام نهادن در وادی بودجه بندی و بودجه‌ریزی شرکت ملی نفت با رویکردی که دولت ادعای آن را دارد . بدون تعیین تکلیف بودجه بزرگ ترین بنگاه اقتصادی دولت یعنی شرکت نفت ، احصای پیش بینی درآمدهای واقعی و برآورد هزینه های حقیقی بودجه 97 کل کشور ممکن نیست .

(9 آذر 96)

رئیس جمهور در گزارش 100 روزه به مردم در پاسخ به این سوال که موضع مشخص ما امروز در مقابل برجام چیست، برخی معتقدند بین اروپایی ها و آمریکایی‌ها نوعی تقسیم کار صورت گرفته است، گفت: 
1- در برجام موفقیت هایی به دست آوردیم که غیر قابل تحریف است.
2- در مذاکرات به لحاظ اخلاقی پیروز شدیم.
3- توانستیم قطعنامه سازمان ملل علیه خود را لغو کنیم.
4- ثابت کردیم دشمنان دروغ می گویند، ما به دنبال سلاح هسته ای نبودیم.
5- با سرمایه گذاری خارجی در ایران و توافقات بانکی شاهد ورود فناوری هستیم 
6- توانستیم نفت را به اندازه ‌ای که تولید کرده ایم بفروشیم .
این پاسخ ها ناظر به سوال مطرح شده نیست. اصلا سوال ناظر به دستاوردهای برجام نیست. ضمن اینکه اینها را نمی توان دستاورد برجام تلقی کرد.
دو سال پیش که برجام را دولت پذیرفت، قرار بود همه تحریم های ظالمانه برداشته شود، اما اکنون نه تنها تحریم ها برداشته نشده است بلکه روز به روز بر آن افزوده می شود.

(7 آذر 96)

جلسات فوق‌‌العاده هیئت دولت در مورد بررسی لایحه بودجه سال 97 از یک‌شنبه گذشته آغاز و شماری از تبصره‌های بودجه به تصویب رسیده است. به گفته نوبخت،‌ قرار  است بودجه سال 97 براساس عملکرد، تهیه و تنظیم و به تصویب برسد.
خبری که از اولین نشست هیئت دولت در مورد بررسی بودجه بیرون آمده،‌ نشان می‌دهد که هیئت وزیران از بندهای الف - ب - ج - د - هـ تبصره یک بودجه کل کشور در سال 97 عبور کرده ‌است. بندهای این تبصره ناظر به مناسبات مالی شرکت ملی نفت با دولت و جایگاه نفت در امر بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی است. از اولین خبر منتشره از سوی دولت در مورد بودجه 97 برمی‌آید که شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه آن مشمول رویکرد اخیر دولت در مورد بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی بر مبنای عملکرد نیست. بودجه‌ریزی براساس عملکرد، یک گام بزرگ برای شفاف‌سازی است. بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور که زیر نظر دولت اداره می‌شود و بودجه آن بیشتر از بودجه عمومی دولت است، نمی‌خواهد مسیر شفاف‌سازی را از طریق خطوط روشن عملکرد طی کند.

(5 آذر 96)

مقوله امنیت ملی در گفتمان امام (ره) در لابه‌لای رهنمودها و بیان دغدغه‌های ایشان برای صیانت از انقلاب، اسلام و نظام را می توان درک کرد. مهم‌ترین مسئله‌ای که امام (ره) را در حفظ امنیت ملی دغدغه مند می‌کرد، وابستگی کارگزاران نظام به شرق و غرب و خودباختگی آنها در برابر ابر قدرت‌ها بود. تکیه بر ملت و توانایی‌های پایان ناپذیر قدرت مردم از مهم‌ترین ارکان حفظ امنیت ملی از دیدگاه امام (ره) محسوب می شود. از دیدگاه امام، رابطه دولت و ملت هنگامی قوام بخش امنیت ملی است که حکومت بر بدن‌ها نباشد بلکه بر قلب‌ها باشد. 

(2 آذر 96)

رهبر انقلاب در پاسخ به نامه سردار سلیمانی که نوید پایان سیطره داعش را داده بود، فرمودند: «متلاشی شدن داعش خدمت بزرگی به جهان اسلام و همه‌ ملت‌ ها و بشریت است.»
طی چهار سال گذشته پدیده داعش که قرائتی مزدورانه و فریبکارانه و تخریبگرانه از اسلام و قرآن بود، در مرئی و منظر جهانیان ظاهر شد. انسان‌های بی‌رحمی که به راحتی سر می‌برند، زنده ‌سوزی می‌کنند و به زنان تجاوز می‌کنند و آنها را به بردگی می‌برند و...

(1آذر 96)

ماده 57 قانون محاسبات عمومی تصویب بودجه سرّی در مجلس را ممنوع کرده است. طبیعی است وقتی مجلس نتواند بودجه سرّی تصویب کند، دولت به مراتب اولی که باید بودجه را وفق اصل 52 قانون اساسی تسلیم مجلس کند هم نمی تواند لایحه سرّی بدهد.یادم می آید در اوایل انقلاب، یک سالی که دولت موسوی می خواست بودجه سرّی به مجلس ببرد، این مطلب توسط دکتر احمد توکلی فاش شد و مورد نقد قرار گرفت. دولت وقت از روزنامه رسالت و آقای توکلی شکایت کرد اما دستگاه قضا شکایت را وارد ندانست و رسالت را تبرئه کرد.هفته گذشته رئیس دیوان محاسبات هنگام بحث و بررسی مجلس در مورد ارائه بودجه دولت بر مبنای عملکرد، مطالب خوبی مطرح کرد. از جمله اینکه گفت؛ «محرمانه اعلام کردن بدهی های دولت از گرفتاری های ماست.» وی افزود: «هیچ جای دنیا بدهی های دولت، محرمانه نیست.»بدهی دولت را محرمانه اعلام کردن یعنی چه؟ یعنی بخشی از هزینه های دولت، محرمانه است. این به معنای حرکت دولت به سمت نقض اصول 52 و 53 قانون اساسی و نقض ماده 57 قانون محاسبات عمومی است. از این هم بگذریم. قانونی داریم به نام قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات. در ماده 2 این قانون آمده است؛ «هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد.» اطلاعات عمومی چیست؟ در اصل 55 قانون  اساسی، دیوان محاسبات موظف است تفریغ بودجه را در دسترس عموم قرار دهد. وقتی بخشی از هزینه های دولت، محرمانه است، دیوان چگونه می تواند این مأموریت قانونی خود را به منظور نگهبانی از بیت المال انجام دهد؟