نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

دولت یازدهم کار خود را با انتشار منشور اخلاقی و سوگند‌نامه‌ای آغاز کرد که 13 بند زینت‌بخش آن بود. این منشور اخلاقی در اولین جلسه هیئت دولت به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی قرائت شد.(1)

موسسه طلوع پس از سه ترم برگزاری دوره مهارتهای رسانه ای مقدماتی و پیشرفته که به توانمند سازی دانشجویان در حوزه رسانه های مجازی و مکتوب پرداخته می شد، برای ترم پاییز دوره آموزشی خبرنگار تحلیل گر اقتصادی را با اساتیدی چون دکتر صمصامی، دکتر احمد توکلی، دکتر مسعود میرکاظمی، دکتر محمد خوشچهره، دکتر عادل پیغامی، کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت، سید امیر سیاح مدیرگروه اقتصاد شبکه یک و سردبیران اقتصادی خبرگزاری فارس و خبرگزاری مهر و سایت الف و رجانیوز برای اولین بار جهت علاقمندان به حوزه رسانه و مباحث تخصصی را طراحی نموده است .

"دانشگاه"، "مطبوعات" و "حزب" سه نهاد مدرن به ارث رسیده از مدرنیسم طی یکصد سال گذشته برای جامعه ایران بوده است و برخی نخبگان ما به دلیل عدم توانایی در بومی‌سازی این سه نهاد و تصفیه آن از سمومات کفرآلود مبانی فکری مدرنیسم در سده اخیر رودرروی منافع و مصالح و امنیت ملی قرار ‌گرفتند. امروز داد برخی رجال سیاسی درآمده است که چرا ما در کشور یک حزب نیرومند که متضمن سیاست‌ورزی درست و اخلاقی و در عین حال در مسیر پیشرفت کشور باشد، نداریم. امروز برخی کسانی که روزگاری دست‌اندرکار رسانه و مطبوعات بودند و در روزنامه‌های داخل مطلب می‌نوشتند رفته‌اند در بی‌بی‌سی و رادیو آمریکا و سایت‌های خبری دشمن قلم می‌زنند و می‌گویند آزادی بیان و قلم در ایران نیست!

در مورد شکل‌گیری روزنامه نکته‌ای وجود دارد، اینکه به نظر می‌رسد از همان ابتدا کسانی که روزنامه رسالت را تشکیل دادند منتقد دولت محسوب می‌شدند. آنها وزرایی بودند که در دولت اول میر‌حسین موسوی حضور داشتند و به دلیل همین رفتار منتقدانه، از دولت بیرون آمده بودند. انگار تشکیل روزنامه رسالت به این دلیل بود که عرصه را برای بیان نظرات خودشان تنگ می‌دیدند. درست است؟

1- هراز چندی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روی حق‌الناس بودن رای مردم تاکید می‌کنند. به تقلید از ایشان هم برخی اصلاح‌طلبان در سخنرانی‌های خود ترجیع بند مطالبشان حق‌الناس بودن رای ملت است. این حرف درستی است، اما آیا حق‌الناس بودن رای ملت فقط در انتخابات سال 92 بود؟ قبل از آن انتخاباتی در کار نبود؟!
سوم آذر 93، روز پایان توافق هسته‌ای دوم آذر 92 بود. در این روز فارغ از پاسخ رئیس‌جمهور به زیاده‌خواهی‌های آمریکا و پاسخ وزیر خارجه رئیس تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی در رابطه با سرنوشت مذاکرات با 1+5 شاهد یک پاسخ عملی و هوشمندانه به تهدیدها و تحریم‌های دشمن بودیم.

5 کشور مذاکره‌کننده با ایران بویژه آمریکا بر انبوهی از سلاح‌های هسته‌ای در زرادخانه‌های اتمی خود تکیه زده‌اند. آنها کلاهک‌های هسته‌ای آماده شلیک را به سوی هدف‌های مورد نظر قرار داده‌اند. نیمی از این ظرفیت‌ هسته‌ای برای انهدام بیش از 10بار سکنه کره‌زمین کفایت می‌کند. اما جامعه جهانی - بخوانید همین جماعت فزون طلب- هیچ نگرانی ندارد. روسیه و آمریکا و اروپا به خاطر بحران اوکراین تا آستانه یک جنگ هسته‌ای پیش رفتند و پوتین صریحا به این موضوع تفوه کرد. اما هیچ‌گاه جامعه‌جهانی از وقوع یک جنگ هسته‌ای قریب‌الوقوع و تیره شدن روابط مسکو با واشنگتن و اتحادیه اروپا نگرانی به خود راه نداد. اصلا صلح جهانی هم از این هفت‌تیرکشی هسته‌ای به خطر نیفتاد.