نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

(29 خرداد 95)
اواخر هفته گذشته نشست سران سه قوه برگزار شد. این اولین نشست سران در سال 95 است. سال 95، سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی است. چالش‌های پیش روی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بارها از سوی رسانه ها و منابع آگاه در دولت و بخش خصوصی اعلام شده است. مسئله پسابرجام، بدعهدی های آمریکا و دبه کرده آنها در عمل به تعهدات شان یکی از موضوعات مهم مطرح در جامعه ماست. مسائل فرهنگی و ولنگاری فرهنگی تازه ترین موضوعات در این باره است. موضوعات اجتماعی؛ مسئله طلاق، اعتیاد و بیکاری ذهن دلسوزان جامعه را به خود مشغول داشته است. حقوق های چند ده میلیونی یک شوک به جامعه کارمندی و کارگری کشور بود که با حقوق بخور و نمیر روزگار می گذرانند، مسئله تهدیدات منطقه ای و تروریسم و شرارت داعش در عراق و سوریه و بحران یمن، بحرین و ... از جمله موضوعات مهم در دیپلماسی خارجی کشور است. وقتی سران سه قوه با هم نشست دارند قاعدتا باید دستور کار و نیز خروجی این نشست با توجه به مباحث پیش گفته باشد. همه کسانی که چهره آرام و صمیمی سران سه قوه را در نشست مشترک می بینند منتظر خبرهای این نشست برای گره گشایی مشکلات کشور هستند. رئیس جمهور محترم پس از نشست درخصوص موضوعات مهم نشست سران اطلاع رسانی کرد.
(27 خرداد 95)
دیپلماسی خارجی کشور در چه حال و هوایی است؟ در وزارت خارجه چه می‌ گذرد؟ تئوری وزیر خارجه برای برون رفت از بدعهدی ‌های آمریکا چیست؟ اینها سؤالاتی است که باید رئیس دیپلماسی خارجی کشور هر روز مرور کند و برای آن پاسخی شایسته داشته باشد. لحن و ادبیات وزیر خارجه در مواجهه با دشمن به ویژه آمریکا باید تغییر کند. اگر روزی قرار باشد برجام را آتش بزنیم، باید این استعداد از هم اکنون در لحن گفتگوها و اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی کشور دیده شود. سه‌ شنبه گذشته ظریف در دیدار با موگرینی گفته است: «آمریکا تحریم ‌ها را فقط روی کاغذ برداشته است.» این اعتراف دیرهنگام و بدی است. باید از هم اکنون چاره کار را دنبال کرد.
(26 خرداد 95)
خدا رحمت کند مرحوم شهید مطهری را، یک وقتی در تفسیر آیه ؛ «لیبلوکم ایکم احسن عملا» (1) می‌ فرمود: از رسول اکرم (ص) معنای آیه را سوال کردند، فرمود: «ایکم احسن عقلا»! علامه مطهری در توضیح مطلب می‌ فرمود: شخصی از کوفه خدمت امام صادق می‌ آید و از مردم آنجا تعریف می کند که باسواد هستند و چنین و چنان. حضرت فرمود: عقلشان چقدر است؟ او در پاسخ گفت: من به این جهت فکر نکردم.
(19 خرداد 95)
پس از توافق برجام، جان کری رئیس میز آمریکا در گفتگوهای هسته ‌ای از سوی جنگ‌ طلبان سنا و کنگره احضار شد تا به سوالات آنها پاسخ دهد. پاسخ ‌های جان کری به معترضین، خواندنی است. آن روزها نشست سنا و کنگره، مستقیم از رسانه‌ های آمریکا و جهان پخش می‌ شد و لذا آنها هیچ لاپوشانی در این مورد نداشتند.
(13 خرداد 95)
فردا سالروز عروج ملکوتی امام عارفان، پیشوای انقلابیون عصر ما، حکیمی فقیه، فقیهی اصولی، مفسر قرآن، مجاهد اسلام، معلم اخلاق، فیلسوف ژرف ‌نگر، مبارز خستگی ‌ناپذیر، جهادگر جسور و شجاع، تئوری ‌پرداز چیره ‌دست، صاحب سبک و مکتب نو در احیاگری دین، پیروز در میدان مبارزه با استکبار جهانی و استبداد داخلی، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی است. بدون شک نام امام خمینی (ره) در تاریخ ایران و جهان چون نوری می ‌درخشد و تاریخ مبارزات انبیاء و اولیای الهی را با مجاهدات شگرف خود استمرار می‌ بخشد.
(8 خرداد 95)
از امروز مجلس دهم کار خود را آغاز می‌کند و کارکرد خود را کلید می‌زند. این کلید باید قفل مشکلات بسیاری ازجمله مشکلات معیشتی مردم را باز کند. مشکلاتی که مردم از دولت و نمایندگان برگزیده خود طلب کرده‌اند. مشکلاتی که مراجع عظام و تقلید و منتقدین دولت و دلسوزان بارها بر آن انگشت تاکید نهاده‌اند.
(3 خرداد 95)

انقلاب اسلامی یک واقعه عظیم تاریخی به معنای دقیق کلمه است. انقلاب اسلامی در ایران انفجار یک اندیشه وحیانی است که امواج آن هر روز مرز جدیدی را در جغرافیای فرهنگی و سیاسی عالم فتح می‌کند، طی 4 دهه اخیر از شدت التهابات و امواج انسانی آن هیچ کاسته نشده است. به مدد انفاس قدسی امام خمینی(ره) و رهبری هوشمندانه آیت الله العظمی خامنه‌ای امروز اسلام بیش از هر دین و اندیشه‌ای در جهان مطرح است. بشر امروز گم شده خود را در اسلام می‌جوید. اسلام امروز تنها راه سعادت حقیقی را در پیش پای بشر نهاده است. نخبگان عالم اعتراف دارند تمام بدبختی‌ها از دوری و فاصله گرفتن از تعالیم پیامبر اعظم(ص) است به همین دلیل اسلام و ایران در صدر تهدید امنیت ملی آمریکا قرار دارد چون حکام آمریکایی می‌دانند که طاغوت در عصر ما را آنها نمایندگی می‌کنند. امروز بر کسی پوشیده نیست که قدرت حقیقی از آن خداست.
BBC
(29 اردیبهشت 95)
لیبرالیسم یک دین تمام عیار تقلبی بشر ساخته است. مارکسیسم هم با کمال پررویی همین ادعا را داشت. تئوری ‌پردازان مدرنیسم در سه ساحت فاشیسم، لیبرالیسم و مارکسیسم، در بیان آنچه هست و نیست اعم از فلسفه وجودی حیات گرفته تا تاریخ و از آنجا تا آینده بشر اظهار نظر می ‌کنند و هیچ مرزی را هم برای خالی ‌بندی خود نمی‌ شناسند. فاشیست‌ها جوانمرگ شدند، مارکسیست‌ها خودکشی کردند و لیبرال‌ها اکنون در توهم نظریه‌پردازی تفسیری مادی از هستی دست و پا می‌زنند.