نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

(20 مرداد 98)

الزامات تحلیل درست از شرایط کنونی چیست؟ به نظر می‌رسد 20 نکته زیر در این‌باره قابل تأمل است.
1- بیداری، حساسیت نسبت به  مسائل، کشف دستور کار رهبری و گفتمان وی در حال حاضر کلید اصلی برون رفت از وادی سرگردانی و حیرت است.
2- انبوه اطلاعات و اخبار نباید ما را دچار گیجی کند، اطلاعات باید مثل یک نخ تسبیح در کنار هم قرار گیرد تا ما را به تحلیل درست شرایط و اوضاع برساند.
3- قدرت تحلیل باعث می‌شود اولویت‌ها را کشف کنیم، به حاشیه نرویم و در حوزه اقدام درست قرار گیریم.
4- دشمن می‌گوید؛ دو راه بیشتر ندارید یا جنگ یا تسلیم، راه سوم وجود ندارد. کشف راهبرد سوم یعنی «مقاومت» مهم است. کارآمدی و کارایی خود را در حوادث 3 و 4 ماه اخیر نشان داده است.

(13 مرداد 98)

اینکه ترامپ کیست؟ آدم و عالم می‌دانند او جرثومه فساد سیاسی و  اخلاقی است. او نماد تمام عیار فساد اخلاقی در نظام سیاسی آمریکاست. او یک پدیده سیاسی در نظام سیاسی آمریکا است. این پدیده را باید شناخت و مطابق آن دیپلماسی خارجی کشور را نسبت به  دشمن‌ترین دشمنان نظام تنظیم کرد. اینکه ترامپ فاسد و مفسد است مهم نیست. مهم این است که  طراحان پیام سیاست در سپهر سیاست آمریکایی از این پدیده سخن از یک مکتب سیاسی به نام ترامپیسم به میان آورده‌اند.
حال باید دید ترامپیسم چیست؟ 

(10 مرداد 98)

اخبار خوشایندی هر هفته توسط رئیس و سخنگوی قوه‌قضائیه منتشر می‌شود که حکایت از یک برخورد دقیق و سیستمی با فساد دارد. آنان‌ که خود می‌بردند و می‌خوردند و بعد نظام را متهم به فساد سیستمی می‌کردند. آنان‌ که اقتدار دستگاه قضا را در برخورد با فساد زیر سؤال می‌بردند اکنون می‌بینند با احکام قاطعی که هر روز از سوی دادگاه‌ها صادر می‌شود آرامش و امنیت مفسدین به خطر افتاده است و این خطر روز به ‌روز بیشتر می‌شود. امروز دست مفسدین اقتصادی زیر ساطور اجرای عدالت است. با بازخوانی 978 حکم قطعی در مورد پرونده‌های فساد معلوم می‌شود از اعدام تا حبس ابد، از جریمه‌های سنگین تا بازگشت پول‌های غارت رفته به بیت‌المال، از بی‌آبرویی تا مصادره  اموال در انتظار کسانی است که دست‌درازی به بیت‌المال مسلمین کرده‌اند و حقوق اقتصادی ملت را نادیده گرفته‌اند.

(3 مرداد 98)

دکتر محمود سریع‌القلم گاهی در مورد مناسبات ایران و غرب مطالبی می‌نویسد، هم شیرین و هم جذاب، چون سریع‌القلم است، دقتی در آنچه می‌گوید به‌کار نمی‌برد. او اخیرا طی مطلبی در سایت خود تحت عنوان «پایان بازی با غرب چیست»؟ می‌نویسد:
1- دستگاه دیپلماسی کشور بر این پایه تئوریک پیش می‌رود که حقوق بین‌الملل بر سیاست و اقتصاد بین‌الملل ارجحیت دارد.
2- مناسبات جهانی صرفاً به محور سود اقتصادی و زور نظامی می‌چرخد.
3- اگر ژاپنی‌ها حکمرانی خود را بعد از 1945 براساس عصبانیت و انتقام تنظیم کرده بودند نمی‌توانستند برای مدت 55 سال اقتصاد دوم جهان باشند و اکنون یک کشور محترم جهانی و پیشرفته هستند.