نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

(29 آذر 94)
سرعت انتقال پیام در فضای مجازی و گردش آن در شبکه‌های اجتماعی فرصت را از گیرندگان پیام می‌گیرد و نمی‌گذارد آنها تحقیق کنند طراح پیام کیست؟ منظور از آن چیست؟ و بالاخره اصل پیام چیست؟ در عصر رسانه‌های مکتوب یک حساب و کتابی بود، یک پیام از چند کانال رد می‌شد، مسئولیت‌های حقوقی و انسانی در آن رعایت و دقت‌های حرفه‌ای لحاظ می‌شد. در آن وادی هدف کشف حقیقت و روشنگری بود. اما در عصری که به سر می‌بریم؛ رسانه‌ها، یک پرسش جعلی را مطرح و از آن یک پاسخ بی‌ربط می‌سا‌زند و قومی را در برابر قوم دیگر قرار می‌دهند و بین دو جماعت، گیس و گیس کشی راه می‌اندازند.
(25 آذر 94)
آیت الله هاشمی رفسنجانی اخیرا طی مصاحبه‌ای منتقدان خود را "کلاغ" نامیده و بدون آنکه اشاره‌ای به آن بکند که چه گفته‌اند و در چه موضوعی سخن به میان آورده‌اند، آنها را مورد بی‌مهری قرار دادند. مجموعه مصاحبه‌های وی به ویژه در خصوص انتخابات خبرگان نشان می‌دهد عده‌ای زیر چتر پاسخ به سئوالات تکراری در باب انتخابات آتی به ویژه خبرگان، در تدارک یک دو قطبی‌سازی کاذب براساس مدل "سرخابی" هستند. انتخابات خبرگان رهبری تاکنون چه در زمان امام(ه) و چه در ایام رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای فارغ از رقابت‌های متعارف و معمول بوده است. این حالت به خاطر آن بوده که رهبری چه در زمان امام و چه در زمان کنونی "متعین" بوده و خبرگان امت در مورد آن اجماع داشته و به تعبیر حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، رهبری معظم انقلاب کم نظیر نیست بلکه بی‌نظیر است.

در آستانه برگزاری انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی روز 30 بهمن سال 66 حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر محتشمی وزیر کشور وقت نامه‌ای به امام خمینی‌(ره) می‌نویسد و در آن ضمن تشریح مواضع نهضت آزادی در مورد مسائل کشور دو سئوال کلیدی و در حقیقت دو استفتای سیاسی از امام (ره) در مورد نهضت آزادی مطرح می‌کند. (1) 1- آیا نهضت آزادی به عنوان یک سازمان و حزب سیاسی به رسمیت شناخته شود؟

(10 آذر 94)
از ارسال نامه اول مقام معظم رهبری خطاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی بیش از 10 ماه می‌گذرد. اینک معظم له دومین نامه را خطاب به جوانان درغرب ارسال فرمودند. بستر و بهانه این ارتباط عاطفی، فکری، نظری و تئوریک، حوادث تلخ تروریستی در فرانسه است. مقام معظم رهبری در نامه دوم از تروریسم به عنوان درد مشترک ما با غرب یاد کرده‌اند. امروز تروریسم، خشونت و افراطی‌گری به عنوان اصلی‌ترین عنصری که امنیت جانی شهروندان را در همه جوامع تهدید می‌کند یک مسئله جدی و حاد است. ضرورت پرهیز از خشونت و شناخت منشاء خشونت، جدی‌تر از همیشه در برابر نخبگان و افکار عمومی خودنمایی می‌کند. ایران از آغاز انقلاب و حتی قبل از آن هدف کور ترور و تروریسم بود؛ تروریسمی که از سوی سرویس‌های امنیتی غرب و گروه‌هایی که از سوی این سرویسها هدایت می‌شد. هیچ دولتی و هیچ ملتی تاکنون در سراسر جهان طعم تلخ تروریسم را همانند دولت و ملت ایران نچشیده است. لذا ملت ما و رهبری هوشمند ایران اسلامی بیش از هر کس درک عینی و صحیح از مقوله تروریسم دارند. اسلام دین دوستی و رحمت و رحیمیت است. از دل آموزه‌های قرآن یک تئوری خشن و بی‌رحم درآوردن، محصول فرآورده‌های فکری اسلام آمریکایی است و ربطی به اسلام ناب محمدی(ص) ندارد.
(9 آذر 94)
رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی این روزها جهان نظاره‌گر تجلیات شور و عشق انبوه و میلیونی جمعیتی است که از شمال و جنوب و غرب و شرق عراق با پای پیاده به کربلا می‌روند. فلسفه این «رفتن» و پیام راهپیمایان چیست؟ این حسین کیست که جاذبه جسم و جان و روح او انسانها را از پنج قاره جهان به سوی خود می‌کشد؟ انسان تا حرکت نکند و نرود، نیست. وقتی می‌رود احساس می‌کند هست. سکون و بی‌حرکتی یعنی مرگ. باید راه افتاد و رفت! کجا؟ مبدأ چیست؟ مقصد کدام است؟
(7 آذر 94)
هیچ تردیدی نیست که انقلاب ما یک انقلاب ارزشی بر مبنای ارزش های وحیانی و قرآنی است. انقلاب اگر تاکنون سر پا ایستاده است به برکت مردان و زنانی بوده است که تا پای جان برای حفظ ارزش های الهی در جامعه ما ایستادند و با نثار خون خود نهال آزادی و استقلال را در جمهوری اسلامی آبیاری کردند.
روابط ایران و روسیه را در 200 سال اخیر می‌توان به سه دوره تقسیم کرد؛ یک دوره قبل از انقلاب اکتبر، یک دوره پس از انقلاب کمونیستی و یک دوره هم پس از انقلاب اسلامی. روابط ما با روس‌ها در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اکتبر، سیاه و تاریک است. روس‌ها قبل از انقلاب اکتبر دو جنگ خونین با ما داشتند که به عهدنامه گلستان و ترکمانچای منجر شد و سرزمین‌های وسیعی که جزو خاک ایران بود، از کشورمان جدا شد.