نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

(1 مرداد 97)

مشکلات پیش آمده در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد در دولت یازدهم و دوازدهم ناشی از چیست؟ تئوری‌پردازان این دو مقوله در دولت چه کسانی بودند؟ رهیافت‌های آنها در ابتدای کار دولت کنونی چه‌ بود؟ الان چیست؟ از چه آبشخور فکری سیراب می شوند و اکنون چه می‌گویند؟ پاسخ به این سوالات، کلید معمای خروج از وضعیت فعلی است. آقای دکتر مسعود نیلی در اتاق فکر اقتصادی دولت تئوری‌هایی داشت که بر اساس آن به نسخه ‌پیچی در مورد اقتصاد خرد و کلان می‌پرداخت. امروز با استعفای او و صدور بیانیه رسمی که روی من حساب باز نکنید و ظهور چندصدایی در راه حل‌های  اقتصادی، ناکارآمدی پیش‌فرض‌های نظری در دیدگاه های اقتصادی خود را نشان داده است. اوضاع ارز، طلا و خودرو نشان می‌دهد آن تئوری‌ها چه قدر ارزش پردازش داشته است.

(30 تیر 97)

با موضع‌گیری‌های انقلابی رئیس جمهور کشورمان علیه آمریکا و اروپا و عزم او مبنی بر ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب به عنوان کسی که رئیس جمهور تمام ملت است، یک همصدایی در کشور پدید آمده است.منتقدین دیروز روحانی با موضع‌گیری‌های صریح در رسانه ملی و رسانه‌‌های مکتوب و مجازی حمایت خود را از ایستادگی دولت در برابر شرارت‌های آمریکا و اروپا اعلام کرد‌ه‌اند. این فضا از آنجایی پدید آمد که رئیس جمهور در همایش هم‌اندیشی مسئولین دولت، دست کمک به سوی ملت دراز کرد و گفت: «من دست احزاب و گروه‌ها را می‌بوسم. امروز روز وحدت و اتحاد علیه دشمنان اسلام است.»
در وسط این معرکه و همصدایی، آقای مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس دولت یازدهم و عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با روزنامه ایران، ارگان دولت، منتقدین مشفق روحانی را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «آنها از رئیس جمهور مطالباتی دارند که مردم آنها را رد کرد‌ه‌اند.»

(26 تیر 97)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت بر لزوم تهیه نقشه راه اقتصاد کشور برای برون‌رفت از مشکلات تاکید کردند. نقشه راه چیست و رهروان و اجراکنندگان این نقشه کیانند؟

(23 تیر 97)

ترامپ در هر نشست جهانی با تردستی جیب شرکای جهانی خود را می زند، در همین نشست ناتو مدام به جیب دولت آلمان و دیگر شرکا و رفقای خود نگاه می کرد. اظهارات او علیه مرکل و اینکه باید دولت های اروپایی برای ناتو هزینه کنند نشان داد آمریکا حاضر نیست در حفاظت از آلمان و فرانسه روند گذشته را ادامه دهد. ترامپ گفت: آنها باید بخش‌هایی از هزینه‌های ناتو را پرداخت کنند.

(19 تیر 97)

یک تیم رسانه‌ای مجهز در داخل و خارج از کشور همواره از اول انقلاب پای پروژه براندازی بوده‌اند. دستگاه امنیتی و قضائی در مقاطعی با تعطیل کردن رسانه‌های آنها سدی در برابر لجن‌پراکنی‌هایشان ایجاد می‌کردند، اما این سد به دلیل آفرینش فضاهای جدید شکسته می‌شد و لذا همان تیم در قالب‌های جدید و جریده‌های جدید عمدتاً اجاره‌ای و اخیراً فضای آزاد مجازی دوباره کار خود را شروع می‌کردند. فتنه 18 تیر 78 به بهانه تعطیلی روزنامه سلام به وجود آمد. همه استعداد دشمن به این بهانه به میدان آمد تا ظرفیت یک حرکت براندازانه را تست کند. متأسفانه برخی از نیروهای انقلابی بر اثر این غفلت مثل موش آزمایشگاهی در خدمت طراحان توطئه براندازی نرم قرار گرفتند. برخی هم از اول قصد خیانت داشتند و همراه غافلین، به همگرایی با پروژه‌های خصمانه آمریکا پرداختند.

(14 تیر 97)

هشدار رئیس جمهور به غرب بویژه آمریکا در مورد اینکه اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد، بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. مفهوم این تهدید آن است که کسانی که 0می‌خواهند جای نفت ایران را در بازارهای جهانی تأمین کنند اولین دریافت کننده پاسخ ایران خواهند بود. مفهوم دیگر این تهدید آن است کسانی که بانی مسدودسازی صادرات نفت ایران هستند از پاسخ ایران بی‌ نصیب نخواهند بود. امروزه 40 درصد انرژی جهان از منطقه ما تأمین می شود. اگر جلوی صادرات نفت ایران گرفته شود، جلوی صادرات دیگر کشورها به طور طبیعی گرفته خواهد شد. بستن تنگه هرمز فقط یک راه حل است. راه‌ حل‌ های دیگری وجود دارد که با توجه به توان نظامی ایران شاید سهل الوصول تر از بستن تنگه هرمز باشد.

(12 تیر 97)

«اف ای تی اف» با انتشار بیانیه‌ای آب پاکی روی دست بزک‌کنندگان معاهدات استعماری ریخت و اعلام کرد حق تحفظ ایران را در تعریف تروریسم نمی‌پذیریم. این نهاد بین‌المللی که مقر آن در پاریس است اعلام کرد ایران را همچنان در فهرست سیاه خود نگاه خواهد داشت!
«اف ای تی اف» شروط گستاخانه‌ای را در بیانیه خود آورده است که ایران را ملزم به آن می‌کند. «اف ای تی اف» صریح گفته است کسانی که برای پایان دادن به اشغال خارجی و نیز مبارزه با استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند، مصداق تروریسم هستند و ایران نمی تواند این انسان‌ها را مشمول تعریف تروریسم نداند. «اف ای تی اف» رسماً اعلام کرده است حق تحفظی برای ایران قائل نیست و ایران را به دلیل حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و به طور مشخص از حماس، حزب الله و مبارزه با داعش در عراق و سوریه و نیز پابرهنگان یمنی، مشمول تحریم‌های بانکی می‌داند و اصلاً پشیزی هم برای یک پیمان بین‌المللی که بین ایران و 6 قدرت جهانی تحت عنوان برجام بسته شده، ارزش قائل نیست. این بیانیه در حالی در پاریس صادر می شود که منافقین به عنوان مصداق اتمّ تروریسم که دست آنها به خون 17 هزار ایرانی بی‌گناه آلوده شده است آزادانه در فرانسه گشت و گذار نموده و میتینگ برگزار می‌کنند، منافقین در پاریس مقر دارند و دولت‌هایی چون آمریکا و فرانسه در تأمین مالی آنها از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. «اف ای تی اف» در حالی به چانه ‌زنی از تعریف تروریسم با جمهوری اسلامی مشغول است که منافقین با سیاهه‌ای از عملیات تروریستی و جنایات  بی حد و حصر در داخل ایران و عراق، زبانزد محافل حقوق بشری جهان هستند، به راحتی در پاریس میتینگ جنگ افروزانه برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار می‌کنند. 

(10 تیر 97)

براساس یک نظرسنجی که توسط نهادهای معتبر کشور انجام شده است 76 درصد مردم معتقدند رابطه با آمریکا حلال مشکلات نیست. مذاکره بی‌نتیجه و بی فایده است، واقعیت این است این درک عمومی از گفتار و کردار و پندار آمریکایی‌ها پیش از اینکه محصول کار مؤثر دستگاه‌های تبلیغی کشور باشد محصول حماقت آمریکا در برخورد با ملت ایران طی 40 سال گذشته بوده است. امروز حتی کودن ترین افراد می دانند اگر دولت هم بخواهد مشکل ملت را با آمریکایی‌ها حل کند، هیچ نشانه ای از اینکه آمریکا تمایل به این کار داشته باشد وجود ندارد. با این حال گاهی یک مشت عقب مانده سیاسی در برخی محافل حرف‌هایی می زنند که از آن بوی خامی و نپختگی نمی دهد بلکه از آن بوی گند و تعفن خیانت به مشام می رسد. رژیم صهیونیستی با همدستی آمریکا هر روز یک توطئه و دسیسه علیه ملت ایران تدارک  می بیند. یک ائتلاف عبری، عربی و غربی طی 4 دهه گذشته بویژه همین سال‌های اخیر علیه ملت هر چه رشته می کنند بلافاصله به‌دنبال هوشمندی واقتدار ملت ایران و برخورد مشت آهنین فرزندان ایران زمین پنبه می شود.

(7 تیر 97)

رئیس دستگاه قضا در همایش سراسری قضات ضمن هشدار به اخلالگران اقتصادی، آنها را مفسد فی الارض نامید و گفت: «خوب گوش کنید، پنبه ها را از گوش خود بیرون بیاورید. اخلال در نظام اقتصادی کشور، مجازات اعدام دارد. ما در اجرای این قانون تردیدی نداریم.»
قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب 19 آذر 69 ،  6  نوع جرم را شناسایی و برای آن مجازات‌های پشیمان‌کننده‌ای تعیین کرده است. این روزها که سخن از تشدید جنگ اقتصادی آمریکا و تشکیل اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران در وزارت خزانه ‌داری کل آمریکا می‌رود، شایسته است با مروری بر این قانون، با اخلالگران اقتصادی که دشمن را در داخل همراهی می‌کنند برخوردهایی جدی به لحاظ قانونی مصوب شود.

(3 تیر 97)
مقام معظم رهبری چهارشنبه گذشته روی چهار نکته کلیدی تکیه کردند که می تواند برای حل مشکلات کشور، کارگشا باشد و نیز به برخی بگومگوها در دولت و مجلس و در سطح نخبگان در خصوص مسائل پسابرجام خاتمه دهد.
نکته اول: مجلس و دولت در مورد لوایح چهارقلو در خصوص «اف ای تی اف» گرفتار بگومگوهای بی حاصل و قشون کشی های بیهوده بودند. سخنان رهبری به این پدیده خاتمه داد.
ایشان فرمودند:
-  ضرورت ندارد که به معاهدات مشکل دار بین المللی بپیوندیم.
-  معاهدات یاد شده بر اساس منافع قدرت های بزرگ پخت و پز شده است.
-  مجلس در مورد پولشویی و تروریسم مستقلاً قانون بنویسد.
مجلس و دولت باید طرح ها و لوایحی را که در پسابرجام، مکمل و متمم توطئه‌های آمریکا برای تحکیم زیرساخت های تحریم هاست کنار بگذارند و دنبال کارهای شبهه انگیز نباشند. اکنون سخنان صریح رهبری حجت را بر دولت و مجلس تمام کرده و باید از این موضوع به سرعت عبور کرد. نظر رهبری در این مورد معلوم بود اما برخی مایل بودند آن را پشت بلندگو بشنوند.