نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

(28 خرداد94)
مرا آن اصل بیداری دگر باره به خواب اندر بداد افیون شور و شر، ببرد از سر ببرد از سر مرا گر آن زبان بودی که راز یار بگشودی هر آن جانی که بشنودی برون جستی از این معبر از آن دلدار دریادل مرا حالیست بس مشکل که ویران می‌شود سینه از آن جولان و کر و فر اگر با مومنان گویم همه کافر شوند آن دم وگر با کافران گویم نماند در جهان کافر

(24 خرداد 94)

1- یکی از تعهدات دولت جدید این بود که "دولت راست‌گویان" باشد. برخی دولت‌های نهم و دهم را متهم به دروغ‌گویی می‌کردند و قول داده بودند در دولت جدید به مردم "راست" بگویند. رئیس جمهور در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی، شنبه گذشته گفت: "در دولت گذشته در یک دوره 8 ساله720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور کاملا به بیرون متکی شد و همان هم علامت لازم را برای تحریم داد."

قانون هدفمندی یارانه‌ها مشتمل بر 16 ماده و 16 تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 15/10/1388 به تصویب مجلس و یک هفته بعد در تاریخ 23/10/88 نیز به تأیید شورای نگهبان رسید. موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها موضوع فروش نفت در داخل است. شرکت ملی نفت بر خلاف قوانین حاکم بر مناسبات مالی دولت و این شرکت در طول دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات درآمد حاصل از فروش نفت در داخل را به خزانه واریز نمی‌کرد و در گردش خزانه و نیز بودجه سالیانه آن را نمی دید. سال 83 با ارائه تفریغ نفت از این حقیقت تلخ رونمایی شد که دولت‌های پیشین بر خلاف تبصره 38 قانون بودجه سال 58 که تبصره دائمی نفت تلقی می‌شد فروش نفت در داخل را به خزانه واریز نمی‌کند. از آن زمان به جای تصحیح این رویکرد غلط که اخلال در نظام مالی و اقتصادی دولت و شرکت بود مفهومی سرهم بندی شد بنام "یارانه" نفت به مردم و تدبیر برای هدفمندی آن!

26 سال از ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر نهضت همیشه پیروز اسلامی می‌گذرد. ملت ما در یکصد سال اخیر سه نهضت را تجربه کرد و تنها نهضت سوم به پیروزی رسید. پاسداشت رمز و راز این پیروزی یکی از مهمترین وظایف انقلابی ماست. انقلاب اسلامی را در جهان به نام خمینی (ره) می‌شناسند و هنوز سکه خمینی در بازار سیاست منطقه و جهانی معتبر و راه او پر رهرو است. رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای 26 سال است مومنانه در نگاهبانی از خط امام (ره) چیزی فروگذار نکرده است. او انقلاب را در حالی از خمینی کبیر تحویل گرفت که هیچ ادعایی برای جانشینی او نداشت. این بار عظیم و سترگ را خبرگان به گردن او نهادند.

(۱۲ خرداد ۹۴)
امروز قرار است وزیر محترم امور خارجه به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در جمع ارباب جراید پیرامون سیاست خارجی حضرت امام سخن بگویند. به این بهانه خوب است مطالبی را یادآور شویم؛ فردا نیمه شعبان میلاد امام زمان (عج) است که امام در اشتیاق ظهور او می‌فرمود: انتظار فرج از نیمه خرداد کشم. این روزها به یاد قیام تاریخی 15 خرداد، ملت ایران نیم قرن مبارزه امام (ره) با استبداد و استکبار را گرامی می‌دارد.

(5 خرداد94)
گزارش یک‌شنبه گذشته ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس پس از دبه کردن آمریکایی‌ها قدری نگران‌کننده است. روایت محمدسادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی از این نشست، حاکی است تیم مذاکره کننده پذیرفته‌اند از مراکز نظامی، بازرسی مدیریت شده به عمل آید. او به خبرگزاری ایرنا گفته است؛ "در این جلسه ظریف درباره بازرسی از اماکن نظامی گفته ما چیزی فراتر از پروتکل الحاقی را نمی‌پذیریم، پروتکل الحاقی هم می‌گوید می‌شود بازرسی کرد ولی بازرسی مدیریت شده!"

(4خرداد 94)
مبارزه با فساد یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است. اصولگرایان، فساد را در هر ساحتی برنمی‌تابند. پاکی و پاکدستی یکی از ویژگی‌های حکومت الهی و از مختصات اصولگرایی است. امروز مهم‌ترین چالش کارآمدی نظام، بحث مبارزه با فساد و قطع دست متجاوزان از حریم بیت المال است. اصلاح نظام اداری به منظور فایق آمدن بر فساد و تبعیض و پارتی‌بازی، ذهن نخبگان جامعه را به خود مشغول داشته است. این کار از چه طریقی صورت می‌گیرد؟