نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

(30 مهر 94)
نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور در مورد موافقتنامه موسوم به برجام پایانی بر بگومگوها و بحث‌های پرچالش پیرامون کارنامه ویژه دولت یازدهم در باب مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهان بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این نامه از همه طرفهای گفتگو در داخل با دیدگاههای متفاوت تشکر کردند. انصاف در این است که ملت و بویژه نخبگان جامعه از رهبر انقلاب اسلامی تشکر کنند که اجازه فرمودند همه ابعاد برجام بدون پرده‌پوشی باز شود و همگان در جریان کم و کیف آن قرار گیرند. *** وقایعی که در جریان بررسی "برجام" در مجلس گذشت شایسته فرهنگ گفتگو بین اصولگرایان نبود. مجلس برای اینکه از "برجام" کنار نماند، دلایل تاریخی و قانونی داشت. اکنون از برجام عبور کرده‌ایم اما نمی‌توان از تجربیات ادبیات گفتگو در مورد آن حین ، قبل و بعد از تصویب عبور کرد. اصولگرایان باید قدری مهربانانه با هم گفتگو کنند تا بتوانند به وظایف قانونی خود در سطح ملی عمل کنند.
(28 مهر 94)
آمریکا از نبرد سخت با انقلاب اسلامی سالهاست ناامید است. این ناامیدی از زمان انهدام و سقوط هواپیماها و بالگردهای آمریکایی در صحرای طبس در جریان عملیات آزادسازی گروگانها شکل گرفت. آمریکایی‌ها آن زمان در رویاهای ابرقدرتی فکر می‌کردند هر تفنگدار آمریکایی یک سوپرمن است و هر کاری را قادرند انجام دهند. توفان شن طبس آنها را از این خواب بیدار کرد و استراتژیست‌های آمریکایی را فرستاد در اتاق جنگ نرم علیه ملت ایران و از آن زمان تاکنون در همین اتاق مشغول سیر و سلوک براندازی هستند. یحیی کیان تاج‌بخش که قبل از فتنه 88 سابقه دستگیری داشت در جلسه دادگاه 88 پرده از مراحل و زمان‌بندی این نبرد برداشت و نکات عبرت‌آموزی را مطرح کرد.
(25 مهر94)
تاریخ انقلاب اسلامی را بدون نقش حزب موتلفه اسلامی در نیم قرن اخیر نمی‌توان نوشت. حزب موتلفه اسلامی در دهه 40 و 50 خوش درخشید و از دهه‌های بعد تاکنون در شکل‌دهی انقلاب اسلامی و جامعه نمونه اسلامی نقش تعیین‌کننده ایفا کرده است. امام (ره) در اردیبهشت سال 42 در آغاز نهضت اسلامی 12 تن از سران چند هیئت مذهبی را در قم برای همگرایی فراخواند و بین آنها برادری و مودت ایجاد کرد. همین‌ها بودند که درثبت حماسه 15 خرداد در عاشورای 42 به عنوان نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده داشتند. اینک از آن 12 تن، 10 تن رخ در نقاب خاک کشیده‌اند و تنها دو تن زنده‌اند.
(21مهر 94)
روز یکشنبه 19 مهر بدون شک یک روز تاریخی برای مجلس و دولت در پرداختن به یک مسئله ملی بود. کلیات طرح یک فوریتی "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" با 139 رأی موافق و 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسید. موافقان و مخالفان مدعی هستند طرح را از دو دیدگاه متفاوت که هر دو ناظر به حفظ امنیت و منافع ملی است بررسی کرده اند. دو سال است دولت برای رفع تحریمها دور جدیدی از گفتگوها را که با گفتگوهای دولت پیشین متفاوت است آغاز کرده و در سه توافق ژنو، لوزان و وین آن را تجمیع کرده است. گفتگوها پایان نیافته است و در سفر اخیر نیویورک هم پیگیری شد.
(16 مهر 94)
هرکس که در نیم قرن اخیر رفتار آمریکایی‌ها را علیه ملت ایران رصد کرده باشد می‌فهمد که این رفتار به شدت خصمانه است. ذره‌ای در رفتار آمریکایی‌ها دوستی و مودت و همزیستی مسالمت‌آمیز بر اساس قواعد و مقررات بین‌المللی در ارتباط با دولت‌های نیم قرن اخیر در ایران و نیز با ملت دیده نمی‌شود. موقعیت سوق الجیشی ایران و نیز منابع و معادن عظیم در این کشور و نقش ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی طوری است که آمریکایی‌ها به حکومتی صد درصد وابسته به خود در تهران رضایت می‌دهند و اندکی نافرمانی از راهبردهای خود را برنمی‌تابند.
برجام را چه موافقتنامه، چه قرارداد، چه مقاوله‌نامه و چه عهدنامه بدانیم، متضمن هزینه‌هایی بر دولت و ملت است. چه رئیس جمهور بگوید من امضا نکرده‌ام و چه مجلس آن را حواله به شورای امنیت ملی بدهد، باید در یک جایی هزینه آن احصاء و درآمد آن تقویم شود. وزیر خزانه‌داری آمریکا متولی تحریم‌های اقتصادی سایه به سایه تیم مذاکره‌کننده در متن گفتگوها حضور داشت. اما در تیم مذاکره کننده ما چه قبل از مذاکرات، چه در حین مذاکرات و چه بعد از مذاکرات، نشانی از یک مرجع صلاحیت‌دار مالی برای ارزیابی و بررسی محاسبات هزینه و فایده مذاکرات دیده نشد!

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای چهارشنبه گذشته در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی با رژیم جبار و میهمان‌کش عربستان سعودی اتمام حجت کردند و فرمودند : "اندک بی‌احترامی به حجاج ایرانی عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت." نزدیک به پنج هزار نفر زائر بیت الله الحرام در دوم مهرماه 1394 در منا به دلیل بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی رژیم سعودی جان خود را از دست دادند و با لباس احرام به ملکوت اعلی پرکشیدند. 466 مهاجر الی الله ایرانی در میان این قتل عام فجیع بودند که ملت ایران را اکنون به سوگ نشاندند.

آل سعود در بی‌سابقه‌ترین ایام تاریخ حوادث حج،‌ عید مسلمانان جهان را عزا کرد. بیش از هزار نفر مردم بی‌گناه کشورهای اسلامی به خاطر بی‌کفایتی دربار آل سعود در اداره حرمین شریفین به خاک و خون افتادند. پیش از آن هم به ظاهر در سقوط جرثقیل در مسجدالحرام شمار زیادی از حجاج به شهادت رسیدند این حوادث در اولین سال حکومت ملک سلمان رخ داد. با رفتن ملک عبدالله نسل قدیم آل سعود از مدیریت حرمین شریفین رخت بربسته و مدیریت به یک مشت جوان بی‌تجربه، افراطی و عقده‌ای رسیده است که هیچ مرزی را برای بی‌کفایتی نمی‌شناسند.