نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

(30 شهریور 96)

قرآن یکی از اهداف استقرار حاکمیت خدا و استخلاف صالحان و طرح کلی مسئله امامت را تحقق امنیت معرفی کرده است. (سوره های نور 55- بقره 126- 125- عنکبوت 67- آل عمران 97) پیامبر اکرم (ص) می فرماید؛ هر کس تنش سالم است و در جماعت خویش ایمن است و قوت روز خویش را دارد، جهان سراسر مال اوست. (نهج الفصاحه ص 59) امنیت ملی چیست و تعریف دقیق آن کدام است؟ علمای علم سیاست و نظریه‌پردازان سیاسی تعاریف متفاوتی از امنیت دارند. دائره المعارف علوم اجتماعی تعریفی از امنیت ملی به دست می دهد که نسبتا دقیق است؛ امنیت ملی توانایی یک ملت در حفظ ارزش‌های داخلی در برابر تهدیدات خارجی است.

(28 شهریور 96)

1- دولتی را سراغ نداریم که حداقل در ظاهر ، ادعای خدمت رسانی به مردم نداشته باشد.

2- خدمت رسانی و رضایت مندی پایه مشروعیت دولت و نظام است.

3- توفیق یک حکومت در خدمت رسانی ، به کارآمدی آن حکومت وابسته است. وقتی دولت کارآمد با دولت کارآ در میان نباشد، سخن از خدمت رسانی در آن جامعه عبث است.

(25 شهریور 96)

مصلحت در فقه اسلامی به عنوان پایه جعل و تشریع احکام شرعی است. علاوه بر آن منبع استنباط احکام شرعی و همچنین پایه مدیریت و اداره جامعه و صدور حکم حکومتی است.

علمای شیعه در ابتنای احکام شرع بر مصالح و مفاسد متفق‌ القولند دو عنصر زمان و مکان در مصلحت دارای نقش موثر و تعیین کننده است.

مصلحت به معنای عرفی سازی نیست که برخی آن را بهانه‌ای برای سکولاریزاسیون بیابند. مصلحت به معنای تهی کردن نصوص از پیام ثابت و بادوام و واگذار کردن معنای احکام به درک تاریخی و عصری نمودن فهم احکام نیست.

(20 شهریور 96)

الف- یک سال و نیم پیش بود که از فیش حقوق‌های نجومی در فضای مجازی و صفحات اول روزنامه‌ها رونمایی شد و خشم و نفرت مردم از دست‌اندازی به بیت‌المال مسلمین را برانگیخت . صدها مقاله و گزارش مستند در این باره تهیه شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر سال 95 نسبت به این پدیده زشت موضع گرفتند و فرمودند: «پدیده زشت دریافت‌های نامشروع ، نتیجه ترویج تجمل و اشرافی‌گری است.» و نیز فرمودند: «این جور نباشد ما سروصدا کنیم و بعد قضایا را تمام کنیم و به کلی به دست فراموشی بسپاریم.»