نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

(18 اردیبهشت 1400)

موضوع مذاکره با آمریکا بیش از 40 سال است در دستور کار دیپلماسی خارجی کشور است. مقوله دفاع و مقاومت هم در دستور کار نظام و دیپلماسی خارجی است. آیا دوقطبی مذاکره و مقاومت، یک دوقطبی حقیقی است؟! یک جناح سیاسی در انتخابات 96 و 92 با طرح انحرافی این دو قطبی و هدایت افکار عمومی توانست به قوه اجرایی کشور راه یابد. و با عمده کردن مذاکره و ادعای این‌که رقبای ما نمی توانند مذاکره کنند پای پیمانی را امضا کردند که جز خسارت محض برای ملت ایران دستاوردی نداشته است.

(7 اردیبهشت 1400)

مصاحبه آقای ظریف، وزیر محترم خارجه با سعید لیلاز حاوی مطالب مهمی از فهم وی از سیاست خارجی ، مذاکره با آمریکا و مناسبات ایران با مسکو    و ... است. ناکامی دولت در اجرای برجام و نیز مذاکرات وین، عزم آمریکا و رژیم صهیونیستی در تداوم، تشدید تحریم‌ها و ترور و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای باعث شده است وی به تناقض‌گویی برسد. انتشار این مصاحبه در رسانه وهابی ایران  اینترنشنال که آن را می‌توان نوعی سفارش عربستان سعودی تلقی کرد، خیلی عجیب نیست. این اقدام را می‌توان در کنار ترور دانشمندان هسته‌ای ، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای، خسارت محض عمدتا دستاوردهای برجام و وضعیت اقتصادی کشور انفجار یک بمب صوتی به منظور راه‌اندازی یک جنگ روانی در داخل دانست.

(6 اردیبهشت 1400)

ملت ایران به روایت بیانیه گام دوم انقلاب، وارد دومین مرحله خودسازی، جامع‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. رهبر معظم انقلاب در این بیانیه می‌فرماید: «درودی از اعماق دل بر این ملت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و جهانی 40 سال دوم می شود.» دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی اراده رهبری و ملت ایران در مواجهه با دشمن است و یک اساس و پایه در نظام‌سازی است. نامزدهای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری 1400 و شوراهای اسلامی مخاطب اصلی این بیانیه هستند. بیانیه گام دوم یک منشور حکومتی است.الزامات نظام‌سازی اسلامی در جای جای این بیانیه مورد تکیه قرار گرفته است. بیانیه گام دوم برای نظام‌سازی اسلامی، آسیب‌شناسی دقیق دارد.

(2 اردیبهشت 1400)

مردم سالاری دینی در ایران با انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین قدرت نرم جمهوری اسلامی است. قدرت ملت ایران فقط اختصاص به انبوه رزمندگان، انبوه موشک‌ها و پهپادها، تانک‌ها و دیگر ادوات نظامی ندارد. آنچه امروز در ایران مورد توجه نخبگان جهان و ملت‌های مظلوم و ستمدیده است همین مفهومی می‌باشد که از مردم‌سالاری دینی است که امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و دیگر تئوریسین‌های اسلام از آن به عنوان ولایت فقیه یاد می کنند. مردم‌سالاری دینی یعنی یک نظام باید با هدایت الهی و اراده مردمی اداره شود.این یک حرف تازه در نگاه بشر به فلسفه سیاسی است.

(29 فروردین 1400)

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیاسر خمینی اوایل هفته گذشته در سایت جماران خبر از انصراف حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی از کاندیداتوری ریاست جمهوری داد. وی دلیل این تصمیم را اصرار وی در دیدار رهبری در مورد اعلام نظر ایشان درخصوص ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ذکر کرد و گفت: «ایشان در مشورت با رهبری تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند» ؛ رهبری به ایشان فرمودند:«صلاح را در این کار تشخیص نمی دهند. اگر هر یک از فرزندان من از من مشورت می‌گرفتند من همان را می‌گفتم.» در این باره چند نکته قابل تأمل است:
1- این خبر حاکی است از دیدگاه سیدحسن به عنوان یک فعال سیاسی، مشورت با ولی فقیه برای کسی که می خواهد وفق قانون اساسی دومین مقام رسمی پس از رهبری باشد یک رویکرد مبتنی بر عقلانیت سیاسی است. از بیان رهبری هم برمی‌آید نگاه معظم له به وی نگاه پدر و فرزندی است. این دیدار و مباحث رد و بدل شده نشان می دهد کسانی که در نقد دیدگاه‌های سیاسی سیدحسن دچار نوعی بدگمانی هستند قدری باید احتیاط کنند و از افراط در نقد وی بپرهیزند. چون این رویداد نشان از اعتقاد و التزام عملی وی به ولایت فقیه دارد.
2- حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفته است:«امثال ما اگر گوشت و پوستمان هم برود نمی‌خواهیم جمهوری اسلامی از بین برود. ما تا آخرین لحظه کاری نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی لطمه بخورد.» وی ادامه می‌دهد: «هرگز ازاصول خود عدول نمی‌کنیم» از فرزند یادگار امام (ره) همین انتظار است. متأسفانه نوع جناح‌بندی در کشور و رقابت های سیاسی به نوعی است، رجال سیاسی و مذهبی کشور ملکوک می شوند و این یک آسیب جدی به سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور است.

(26 فروردین 1400)

مدت‌هاست به این کلام شهید قاسم سلیمانی فکر می‌کنم که فرمود: «در دل هر تهدیدی یک فرصت است، آن فرصتی که در دل تهدیدها هست در خود فرصت‌ها نیست.» این سخن یک آدم معمولی و بی‌خبر از اوضاع کشور، منطقه و جهان نیست. سخن کسی است که از جوانی با دشمن در دشت و صحرا  و کوه جنگیده است و نزدیک به 40 سال دست روی ماشه داشته و چکمه خود را پس از دفاع مقدس درنیاورد و یک نفس برای پیروزی ملت ایران و ایجاد امنیت کشور مبارزه کرده است.

(23 فروردین 1400)

مقام معظم رهبری شعار سال 1400 را در سه کلمه «تولید»، «پشتیبانی‌ها» و «مانع‌زدایی‌ها» متمرکز فرمودند. کلمه «تولید» بیش از 10 سال است تکیه کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در نگاه عمیق معظم‌له به مشکلات اقتصادی و سفره مردم است. باید دید مجلس،  قوه قضائیه و از همه مهم‌تر دولت در این باب چه وظایفی دارند.

(19 فروردین 1400)

امضای سند همکاری راهبردی ایران و چین  موجی از مخالفت و معاندت از سوی ضدانقلاب را پدید آورد که شگفت‌آور نیست. راز اصلی جیغ و داد منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و گونه‌های ریز  و درشت ضدانقلاب این است که این سند 25 ساله  است. آن‌ها که در واشنگتن، پاریس و لندن خواب براندازی جمهوری اسلامی را می بینند و مدام می گویند امروز و فردا نظام جمهوری اسلامی سقوط می کند، حالا می بینند در اتاق فکر چین به عنوان اقتصاد دوم جهان در ارزیابی قدرت ملت ایران کشف کرده‌اند نظام جمهوری اسلامی از تندبادها و طوفان‌های سخت و نرم عبور کرده و حداقل 25 سال دیگر سرپاست. ناراحتی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم همین است می بینند همه توطئه‌ها و دسیسه‌های نرم و سخت آن‌ها به باد رفته و چین به عنوان یک رقیب جهانی که تا دیروز در برجام آن سوی میز مذاکره کنار آن‌ها نشسته بود؛ در یک ارزیابی واقع‌بینانه نمی‌خواهد کمترین همراهی با سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا و اروپا علیه ایران داشته باشد.

(15 فروردین 1400)

یکی از مهم‌ترین محورهای بیانات مقام معظم رهبری در آغاز سال 1400 یادآوری اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و بار سنگین مسئولیت رئیس‌‌جمهور بود. انتخابات به تعبیر مقام معظم رهبری، یک نوسازی در دستگاه اجرایی است و مردم با رأی خود نفسی تازه به نظام اجرایی کشور می دمند.

(25 اسفند 99)

1- کمتر از 3 ماه به انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی مانده است. افرادی مدت هاست خودشان را گرم می کنند تا حضوری مسئولانه در این جشن ملی داشته باشند. به همه کسانی که به ایران سربلند، عزتمند و مقتدر می اندیشند باید 
در این عرصه خوش‌آمد گفت. هر کس که در این معرکه بخشی از رأی مردم را نمایندگی می کنند محترم هستند و باید کرامت آن‌ها در میدانی توأم با رقابت جدی حفظ شود.

(19 اسفند 99)

شنیدم کتاب یکی از علمای بزرگ را بردند خدمت امام (ره) تا تقریظی برآن بنویسند. امام (ره)  کتاب را خواند و گفته بود کتاب بسیار خوبی است. اما من تقریظی بر آن نمی نویسم. سؤال کردند چرا؟ غریب به این مضمون فرمودند: «انسان یک موجود تدریجی الوجود است؛ امروز این عالم ، آدم خوبی است حرف‌های خوب می زند، اما ممکن است فردا تغییر کند و طوری دیگر بگوید و بنویسد.»این احتیاط معقول و خوب است.

(18 اسفند 99)

پدیداری «رسالت» به عنوان یک رسانه در سپهر رسانه های کشور در 19 دی سال 1364 یک رویداد مبارک جهت روشنگری و اطلاع رسانی صادقانه در ابعاد نخبگی جامعه سیاسی ایران بود. کسانی که به دنبال تک‌صدایی در کشور بودند و هیچ صدایی جز صدای خود را نمی‌پسندیدند، «رسالت» را برنتابیدند و بنای بی‌مهری با آن گذاشتند. حال آن‌که «رسالت» ضلعی از اضلاع رقابت سیاسی در کشور بود و در ابتدای ظهور خود به مثابه یک «حزب سیاسی» عمل می کرد.

(17 اسفند 99)

چندی پیش رئیس جمهور محترم در جمع اعضای هیئت دولت گفته بودند : «ما حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم.» این حرف درستی است. چون هر شهروند ایرانی که امروز به بازار می رود به‌ویژه برای خرید شب عید، به اندازه کافی اعصابش به هم ریخته است.

(13 اسفند 99)

دستگاه قضا با آمدن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رئیسی تحول چشمگیری پیدا کرده است. کارنامه آقای رئیسی در مبارزه با فساد، رسیدگی به تظلمات مردم و احیای حقوق عامه، یک رکوردی از کارآمدی برحسب نظرسنجی‌های موجود به جای گذاشته است.

(10 اسفند 99)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان به موضوع مهم «فشارهای شرطی دشمن» اشاره و فرمودند: «نظام با فشارهای شرطی دشمن روبه‌رو است. موضوع تحریم‌ها ازجمله آن‌ها است. یک فشار وارد می کنند بعد می گویند این فشار را برمی‌داریم به شرطی که شما فلان کار را بکنید. این چیز خطرناک و مهمی است. ممکن است گمراه کننده و هلاک کننده باشد. چه کار باید کرد؟ علاج چیست؟ علاج فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ(1) است؛ بایستید و مقاومت کنید.»