نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

(28 مرداد 95)
با اعلام مرگ رسمی مسعود رجوی در نشست پاریس، عده‌ای در داخل و خارج به فکر بازسازی و احیای منافقین افتادند. اوضاع منافقین این روزها در لیبرتی خوب نیست، عده‌ای از آنها به جمهوری اسلامی پیوسته اند و می‌خواهند بقیه عمرشان را در لاک نفاق نباشند. عده‌ای دیگر نیز از طریق دفتر سازمان ملل به برخی کشورهای اروپایی پناهنده شده اند و جمع زیادی هم در صف اعزام به آلبانی هستند. دولت عراق اعلام کرده است دیگر وجود آنها را در بغداد تحمل نمی کند. سعودی‌ها در اندیشه بازسازی آنها هستند و سابقه منافقین را در ایام حاکمیت صدام در عراق در وطن‌ فروشی و خیانت به ملت ایران می‌دانند، همین کفایت می‌کند که آنها در کمک به منافقین تردید نکنند. انگلیسی‌ها این روزها برای سوزن‌بانی برخی اخبار در ایران و تولید حاشیه، نوار منتظری را منتشر کرده اند.
(26 مرداد 95)
مقوله "توزیع" قدرت مهم‌تر و اساسی‌تر از "تولید" قدرت است. ملت ما در دو نهضت مشروطه و نهضت ملی کردن نفت در تولید قدرت ملی و سرکوب استعمار و استبداد، قدرت خارق‌العاده‌ای از خود نشان داد اما در توزیع قدرت، رهبران و نخبگان جامعه مشکل داشتند و در مدت کمی قدرت را واگذار کردند. سازمان، اطلاعات، ارتباطات و محاسبات، چهار پایه قدرت‌اند. استعداد یک ملت در شکل‌گیری قدرت بستگی تام به این چهار پایه دارد. وحدت ملی در نبوغ و هوشمندی نخبگان در چگونگی سامانه سازمان مقاومت باید تجلی داشته باشد. خوراک این سازمان، اطلاعات درست و تحلیل واقعی از حوادث است. اگر در بستری درست محاسبه شود، پیروزی حتمی است.
(23 مرداد 95)
قدرت هر ملتی در "قول" و "فعل" او تجلی می کند. قول بدون فعل و فعل بدون قول، دشمن را بر مقدرات کشور مسلط می‌کند. انقلاب اسلامی با هدایت‌های الهی و نبوغ و هوشمندی امام و رهبری در جایگاه امر به معروف و نهی از منکر جهانی ایستاد و الهام‌بخش نهضت‌های الهی قرن ما شد. قول ما در امر به معروف باید متکی بر احکام نورانی و نجات بخش اسلام باشد. در جایگاه موعظه و نصیحت، توصیه بحق و تذکر، باید هنر هدایت خود را در گفتگو با طرف‌های درگیر نشان دهیم.

(20 مرداد 95)
معاون اول رئیس جمهور جناب آقای اسحاق جهانگیری در خصوص مصوبه اخیر دولت در مورد قراردادهای جدید نفتی به خبرنگار مهر مطالبی گفته است که قابل تأمل است. (1) 1- قراردادهای جدید نفتی با 150 مورد اصلاح صورت گرفته در دولت، تصویب و ابلاغ شد. الف) قراردادهای جدید نفتی یک بار در تاریخ 11/8/94 در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شده بود که با اعتراض منتقدین روبه‌رو شد. این مصوبه 11 ماده، 5 تبصره و 61 جزء و جمعاً 77 موضوع و حکم داشت و بر خلاف عنوانش شرایط عمومی ساختار قراردادهای نفتی نبود بلکه یک متن بود که حکایت از آیین‌نامه معاملاتی نفتی محسوب می‌شد که در پیچ و خم اجزا و بندها و تبصره‌های 11 ماده گنجانده شده بود. آقای جهانگیری می‌گوید 150 مورد اصلاح در این تصویب‌نامه صورت گرفته است. یعنی دولت پذیرفته است که مصوبه او 150 مورد اشکال داشته است. این سوال کلیدی باید پاسخ داده شود که چطور ممکن است در یک مصوبه 77 موضوع و حکم مطرح و 150 ایراد در آن نهفته باشد.

(18 مرداد 95)
مناظره آقایان حسین شریعتمداری و سید صادق خرازی در برنامه نگاه یک سیما در خصوص برجام، فیش‌های حقوقی، بدعهدی آمریکا و... دارای نکات جالب و آموزنده ای بود و اگر برای فهم مخاطب ارزش قائل شویم، عیار صحت و اتقان اظهارات هر یک از دو طرف را می‌توانیم مورد سنجش قرار دهیم. تمرکز این یادداشت روی دو نکته‌ای است که آقای خرازی به آنها- در مورد پول نفت و فیش‌های نجومی- پرداخت. آقای خرازی در این مناظره در باره فروش نفت در دولت نهم و دهم گفت: 700، 800 میلیارد دلار از پول مردم به غارت رفت. این پول‌ها کجا رفت؟ مردم در این باره سوال دارند.
(13 مرداد 95)
هشدارها و انذارهای امام و رهبری در باره خطراتی که انقلاب را تهدید می‌کند از حافظه تاریخی ملت هیچ گاه محو نمی‌شود. خطراتی چون؛ 1- غفلت از دشمنی‌های آمریکا 2- خطر تفرقه و جدایی بین مردم و حکومت 3- خطر بی ‌بصیرتی خواص و رفاه ‌طلبی مسئولان 4- خطر نفوذ لیبرال‌ها، سکولارها و منافقین در ارکان دولت 5- خطر مقدس مآبان، روحانی‌‌نماها و افتادن انقلاب در دست نااهلان 6- خطر اعتماد به سیاست بازان وابسته به غرب 7- خطر صهیونیسم بین الملل و جنایات آنها در منطقه و جهان 8- خطر فراموش کردن استقلال کشور و چشم امید بستن به دشمن 9- خطر زالوصفتان وابسته به دولت، بازار و خیابان 10- خطر دزدی و ارتشاء در دستگاه‌های دولتی و خصوصی

(10 مرداد 95)

1- ایران باید جزو اقمار آمریکا در منطقه باشد. 2- ایران باید حافظ منافع آمریکا در منطقه و هم‌پیمان با اسرائیل باقی بماند. 3- ایران لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه است. باد حکومت در دماغ حکام عرب باید توسط ایران تنظیم و کنترل شود. مسئول تنظیم این باد در ایران، موساد و سرویس‌های سیا در منطقه است.

(5 مرداد 95)
زمستان سال 61 در کوران ترورهای منافقین، در تبریز بودم. توفیقی دست داد شبی از شب‌های سرد تبریز به همراه برخی دوستان خدمت مرحوم استاد شهریار شرفیاب شدیم. نمی‌دانم چه شد سخن از منافقین و شرارت‌های باند رجوی رفت. او به مناسبت شهادت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر و شهدای محراب و نیز شهادت باهنر و رجایی سروده‌های خود را آورد و با همان صدای مخملی و گیرای خود آن را خواند. از منافقین فوق العاده عصبانی بود و دل پُری داشت، قطعه شعری را این گونه شروع کرد:

(29 تیر 95)

1- کمتر از یک سال به پایان دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی باقی است. ایشان پریروز در جمع مردم کرمانشاه گفتند: «مشکل بیکاری و رکود در کشور داریم.» حال آنکه دو سال پیش در جمع مردم مشهد و زائران رضوی فرمودند: «ما از رکود عبور کردیم.» (1) واقعا بیکاری و رکود، تن بیمار اقتصاد کشور را هر روز رنجورتر می‌کند. در حالی که رئیس جمهور اوایل استقرار خود در این مسند وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داده بود. رئیس جمهور در همین دیدار به مردم کرمانشاه گفت: «حل مشکل بیکاری به دست مردم امکان ‌پذیر است.» شکی نیست مردم می‌توانند هر مشکلی را از پیش پای دولت و نظام بردارند. اما به شرطی که دولت آنها را همراهی کند. باید پرسید در این سه سال دولت برای حل این معضل چه کرده و چرا نتوانسته است این همراهی را انجام دهد؟