نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۸ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

(30 آذر 99)

چند سال است که آمریکا و شرکای اروپایی خود مدام از ظهوریک قدرت بلامنازع در منطقه و جهان یاد می‌کنند. تمام قدرت دشمن در دیپلماسی خارجی روی مهار این قدرت متمرکز شده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید سلیمانی و اعضای ستاد بزرگداشت این شهید عزیز، از او به عنوان قهرمان ملی و قهرمان امت اسلام یاد کردند و فرمودند: «شهید سلیمانی تبلور ارزش‌های ایران و ایرانی است. شهادت او اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام است». دشمن می‌داند که شهید سلیمانی در پدیداری قدرت بلامنازع ملت ایران در منطقه و جهان تعیین‌کننده بوده است.

 

(26 آذر 99)

ویروس کاندیداتوری وقتی به جان سیاستمدار می‌افتد، هیچ چیز جز رأی مردم نمی‌تواند آن را از جان نامزد انتخاباتی بیرون آورد. اگر این ویروس در جان و اندیشه او ریشه دوانده باشد، منجر به بیماری «خودمردم‌بینی» و «خودپیروزبینی» می‌شود و از درون آن پس از شکست نامزد، «شورش» و «نافرمانی مدنی» درمی‌آید.

(23 آذز 99)

از 150 سال پیش تاکنون در آمریکا دو حزبی که حاکمیت را به نوبت در کاخ سفید نمایندگی می‌کردند، دو نماد برای خود انتخاب کردند. جمهوری‌خواهان «فیل» و دموکرات‌ها «الاغ» را نماد حزب خود می‌دانند.مذاکرات دولت ما با آمریکایی‌ها در ایامی اتفاق افتاد که «الاغ‌ها» در کاخ سفید حاکم بودند. با آن که سرتیم مذاکرات ما سال‌ها در آمریکا زندگی کرده بود، نمی‌دانست که الاغ‌ها زبان آدمیزاد را نمی‌فهمند و نمی‌شود با آن‌ها مذاکره و توافق کرد. لذا آنچه که اراده شورای امنیت ملی و مجلس ما بود، این بود که ما در قالب 1+5 مذاکره کنیم. متأسفانه مذاکرات در نهایت به مذاکره ایران و آمریکا و قدم‌زنی با شیاطین در خیابان‌های لوزان منجر شد.یک دروغ را برخی تکرار می‌کنند و آن این که رقبای ما با مذاکره و توافق، مخالفند.

(18 آذر 99)

1- اصل 126 قانون اساسی، رئیس‌جمهور را مسئول مستقیم امور برنامه و بودجه می‌داند. اصل 52 قانون اساسی می‌گوید؛ بودجه سالانه کل کشور باید توسط دولت «تسلیم» مجلس شود، اما امسال رئیس‌جمهور برخلاف رویه خود و رؤسای جمهور گذشته در 40 سال گذشته برای تسلیم بودجه به مجلس نیامد، حتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را هم به مجلس برای تسلیم و توضیح در مورد ویژگی‌های بودجه نفرستاد. این نقض آشکار قانون اساسی توسط کسی که طبق  اصل 113 مسئولیت اجرای قانون اساسی را به عهده دارد، به بهانه خطر کرونا مسموع نیست. اگر این فهم از پدیده کرونا پذیرفته شود،‌ باید همه کادر درمان در بیمارستان‌ها به بهانه حفظ جان خود پست‌های خدمت را ترک کنند. این در حالی است که در مجلس همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده بود. 2- لایحه بودجه 1400 در یک نگاه کلی با رشد 45درصدی در بودجه عمومی مخارج دولت، رشد 25درصدی حقوق، رشد 250درصدی فروش نفت یا اوراق نفت که بالاترین رشد را در دهه‌های اخیر داشته، بسته شده است. این در حالی است که سهم مالیات در بودجه عمومی 29 درصد می باشد که پایین‌ترین سهم طی دهه‌های اخیر است. 3- از اصلاح ساختار بودجه به‌ویژه در مورد «پیش‌بینی درآمدها» اثری دیده نمی‌شود. قطار بودجه در حالی به ایستگاه بهارستان رسیده که دیوان محاسبات نه تنها تفریغ بودجه سال 1398 را به مجلس نداده بلکه  خبر هم نداده در بودجه سال 1399 تاکنون چه اتفاقی افتاده است.

 

(15 آذز 99)

1- مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران با رأی قاطع نمایندگان مجلس به تصویب  رسید.
این مصوبه گام بلندی برای لغو تحریم‌هاست. چرا که دست ایران را در هرگونه مذاکرات احتمالی آینده به شرط این‌که مذاکره‌کننده فرق بین لغو (Terminate) و تعلیق (suspend) و نیز زمان بده و  بستان داده‌ها و نستانده‌ها  را بفهمد، باز نگه می‌دارد. مخالفت با این طرح و عصبانیت از رأی بالای آن، یک رونمایی از کاسبان واقعی تحریم و نیز مسئولان خود تحریمی در داخل بود. کسانی‌که  بر طبل تصمیم‌‌گیری فراقوه‌ای از موضوعات هسته‌ای می‌کوبند حداقل باید بدانند نظر یک قوه در این‌باره  که نظر ملت را نمایندگی می‌کند چیست.

(11 آذر 99)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی چهار محور  :  1- حل مشکل کسری بودجه 2- افزایش سرمایه‌گذاری 3- جهش تولید  و  4- حمایت از قشرهای ضعیف انگشت تأکید گذاشتند و فرمودند: باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

(5 آذر 99)

بیش از 20 روز است از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گذرد. هنوز هیچ نهاد فیصله‌بخشی در این کشور اعلام نکرده بالاخره ترامپ رأی آورده یا بایدن! دو طرف منازعه هر روز برای هم شاخ و شانه می‌کشند و از ادعاهای خود دست برنداشته‌اند. آنچه اوضاع را پیچیده می‌کند، آن است که رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید، رأی نیاورده و حاضر نیست مسند را رها کند.

(28 آبان 99)

انتخابات 1400 برای ملت ایران، یک انتخابات سرنوشت‌ساز و برای دشمنان انقلاب نیز فوق‌العاده مهم است. انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از این باب اهمیت دارد که آیا ملت ایران پس از 40 سال موفق به تشکیل «دولت اسلامی» خواهد شد. ما طی 40 سال گذشته در دولت‌سازی براساس مبانی اسلام و قرآن، کم آوردیم. همگان معتقدندکلید حل مشکلات در دست یک «دولت انقلابی»، «حزب‌اللهی» و «جوان» است. بارها مقام معظم رهبری به این مهم اشاره و تأکید فرمودند.

(22 آبان 99)

از پیروزی بایدن باید استقبال کرد، نه از باب این که او به ترامپ برای ما ترجیح دارد، بلکه از این باب که دولت بایدن تنها دولتی است که طی 40سال گذشته در آمریکا بر سر کار آمده که هر گونه ‌«گفت‌وگو»، «مذاکره» و «توافق» با او منتفی است. ترامپ که سر کار آمد، صریح گفت: ایرانیان سر دولت اوبامای دموکرات‌ها کلاه گذاشته‌اند به همین دلیل برجام را پاره کرد،‌ اما بایدن نمی‌تواند ادعا کند که ما در برجام فریب خوردیم، چون او در دولت اوباما، دوم شخص مفرد کاخ سفید بود. دولت ما نه ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها بلکه دو سال تمام با این جماعت دموکرات نشسته، گفت‌وگو، مذاکره و سپس توافق کردند. لذا هیچ حرف ناگفته‌ای بین ما و دموکرات‌ها باقی نمانده که نیاز به مذاکره، گفت‌وگو و توافق جدید باشد. گفت‌وگو با دموکرات‌ها در حضور پنج دولت بزرگ دنیا صورت گرفت و توافق به امضای پنج قدرت هسته‌ای که حق وتو در سازمان ملل دارند، انجام شد، اما همین دموکرات‌های بدعهد در زمان خود زیر عهد و پیمان خود زدند و ترامپ براساس همان بدعهدی زیر بار تعهدات آمریکا نرفت و با پررویی نه‌تنها برجام را نادیده گرفت، بلکه بر حجم و اندازه تحریم‌ها افزود.

(19 آبان 99)

اوضاع آمریکا امروز زیر ذره‌بین دقت‌نظر نخبگان جهانی، ملت‌ها و دولت‌های جهان است.واکنش جهانی نسبت به شکست ترامپ جالب است. تمام دولت ها و ملت ها ی جهان از شکست ترامپ خشنود هستند.از این‌که شر   یک شرور از جامعه جهانی کم می شود راضی به نظر می رسند. در ایران جز منافقین و سلطنت طلب‌ها که عزادار هستند، مردم از این‌که قاتل شهید سلیمانی در مسیر نگون‌بختی است فوق العاده خوشحال هستند. در منطقه فقط قارون های خلیج فارس و نوکران رژیم صهیونیستی ناراحتند.بقیه دولت ها و ملت های منطقه خوشحالی خود را از این رخداد  پنهان نمی‌کنند.اوضاع آمریکا یک اوضاع واقعا تماشایی است. همه از فساد، تباهی، دروغ، تقلب، هرج و مرج و اردوکشی خیابانی سخن می‌گویند. کرکره عقلانیت و گفت‌وگو پایین است. در سطح ملی، دو رقیب با رگ‌های برآمده از گردن با هم سخن می‌گویند و طرفدارانشان در کف خیابان با فحش و فضیحت با هم روبه‌رو می‌شوند. رئیس‌جمهور مستقر از فساد ساختاری در نظام انتخاباتی می‌گوید و پسرش فراخوان جنگ خیابانی می‌دهد.

(11 آبان 99)

روز 13 آبان، روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است. 13 آبان روزی است که اقتدار و هیمنه آمریکا فرو ریخت و مردم جهان شاهد سیلی یک قدرت «نوظهور» در جهان به یک قدرت «مسلط» بر جهان بودند.13 آبان روزی است که جوانان انقلابی ایران اسلامی به جهانیان اعلام کردند سفارتخانه‌های آمریکا در کشورها مرکز جاسوسی، فتنه‌انگیزی و اخلال در پیشرفت کشورهاست. ملت ایران با پذیرش تبعات تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، همه هزینه‌های یک جنگ درازمدت با حکام مستبد کاخ سفید را پرداختند و پای در عرصه‌ای گذاشتند که منجر به تغییر مسیر تاریخ بشر شد. تغییر از مسیر شرک، کفر و الحاد به مسیر الوهیت، پاکی و رستگاری!

(6 آبان 99)

تکیه‌کلام ترامپ از روز ورود به کاخ سفید در مورد ایران کلمه «توافق پایدار» بوده است. این روزها که هرچه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیکتر می‌شویم، این کلمه را بیشتر تکرار می‌کند. روز زدن زیر تعهدات برجامی و پاره کردن برجام هم به همین سخن تفوه می‌کرد. «توافق پایدار» یا بهتر بگوییم «توافق پایِ دار»! آمریکایی‌ها هر روز بر حجم تحریم‌ها و تهدیدها می‌افزایند تا ایران را دوباره به گفت‌وگوها و مذاکرات بی‌حاصل و بی‌نتیجه با دستاوردهای گرفتن امتیازات یک سویه بکشانند.

(29 مهر 99)

مهم‌ترین بحث در جمهوری اسلامی در نگاه به مردم‌‌سالاری دینی، موضوع عمق، ژرفا و سطح مشارکت سیاسی است. جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته پایه‌های قدرت ملی خود را با آرای مردم شکل داده است. مهم‌ترین بحث برای اصحاب سیاست قبل از این که چه کسی رأی بیارود، این است که چه تعداد از مردم را پای صندوق‌های رأی بکشانیم تا با تولید قدرت ملی در برابر هجمه‌های سیاسی دشمن بایستیم.

(22 مهر 99)

دستگاه دیپلماسی خارجی آمریکا به پرت و پلاگویی افتاده است . ترامپ نه از استانداردهای علمی و عملی دیپلماسی خبر دارد و نه ادبیات سیاسی را حتی در ارتباط با دو کشور در حال جنگ رعایت می‌کند. فحاشی و هتاکی او را باید پاسخ سخت داد، با پاسخ نرم نمی‌توان او را سر عقل آورد. این پاسخ باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.سر و صدای اراذل مسلط بر آمریکا را فقط با مقاومت مؤثر و کارکردی و با بالا بردن توانایی های قدرت ملی می توان خاموش کرد.امروز دستگاه دیپلماسی آمریکا در چاه لات‌بازی سیاسی در داخل و خارج افتاده است. آنچه مردم ایران و جهان از دور ملاحظه می‌کنند، رونمایی از یک فروپاشی تمدنی است. دموکراسی لیبرال در آمریکا نه حکایت از حکومت مردم بر مردم دارد و نه بویی از آزادی و کرامت انسانی دارد. مردم آمریکا هر روز زیر ضربات مشت آهنین پلیس، گارد ویژه و نظامیان آمریکا طعم تلخ دموکراسی آمریکایی را می‌چشند و دولت‌های جهان نیز شاهد فروریزی پیمان‌های بین‌المللی و تغییرات در مفهوم روابط با دولت آمریکا هستند.وزیر خزانه‌داری آمریکا دست روی ماشه جنگ اقتصادی دارد و حتی در این جنگ از غذا و داروی کشورهایی که در حال جنگ با آن‌ها هستند، دریغ ندارد.آن‌ها که مدعی بودند آمریکا را بیشتر از رقیب می‌شناسند، آن‌ها که قسم جلاله می‌خوردند که فقط ما زبان سخن گفتن با دنیا (بخوانید آمریکا) را می‌دانیم، آن‌ها که قسم می‌خوردند برای هر گره و «قفلی» در مسائل و مشکلات کشور، «کلیدی» در دست دارند کم‌کم به پایان کار خود نزدیک می‌شوند. کارنامه آن‌ها پیش روی مردم است. آن‌ها نمی‌خواهند بپذیرند هم در سیاست خارجی، هم در سیاست داخلی و هم در اداره معیشت مردم کم آوردند!

(13مهر 99)

صبح که از خواب بلند می‌شویم، دنبال این هستیم ببینیم قیمت ارز، طلا، زمین، ماشین و... چقدر است؟ یک بار از خودمان نپرسیدیم، قیمت دست پاک، چشم پاک، ذهن پاک و قلب پاک چقدر است؟! بازار قیمت‌ها ما را به وادی فساد، دزدی، اختلاس و اخلال در نظام اقتصادی کشور کشانده است. هزار راه نرفته برای خوب زیستن و زیستن خوب و رسیدن به قله‌های عزت، کرامت، شرف، بزرگی و قناعت داریم، اما سر از زندگی اشرافی و خور و خواب و لاکچری زیستن جنون‌آمیز درآورده ایم.این چه بساطی است که در سفره مردم افتاده است. کسی از خود نمی‌پرسد رزق پاک چیست و کجا می‌شود آن را تحصیل کرد. چرا باید کسی بخوابد، صبح بلند شود و ببیند میلیاردها تومان بدون این که زحمتی بکشد به دارایی‌های او اضافه شده است، بی‌ آن که حتی ریالی حقوق دولت و ملت از این گنج بی‌حساب را بپردازد؟!