نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
(25 مهر94)
تاریخ انقلاب اسلامی را بدون نقش حزب موتلفه اسلامی در نیم قرن اخیر نمی‌توان نوشت. حزب موتلفه اسلامی در دهه 40 و 50 خوش درخشید و از دهه‌های بعد تاکنون در شکل‌دهی انقلاب اسلامی و جامعه نمونه اسلامی نقش تعیین‌کننده ایفا کرده است. امام (ره) در اردیبهشت سال 42 در آغاز نهضت اسلامی 12 تن از سران چند هیئت مذهبی را در قم برای همگرایی فراخواند و بین آنها برادری و مودت ایجاد کرد. همین‌ها بودند که درثبت حماسه 15 خرداد در عاشورای 42 به عنوان نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده داشتند. اینک از آن 12 تن، 10 تن رخ در نقاب خاک کشیده‌اند و تنها دو تن زنده‌اند.

ابوالفضل توکلی‌ بینا و حاج سیدعلاء میرمحمدصادقی تنها بازماندگان آن 12یاور خمینی (ره) کبیر هستند که در مجمع عمومی یازدهم حزب موتلفه اسلامی به پاس خدمات آنها به انقلاب از آنان تجلیل شد. حزب موتلفه اسلامی در حالی با موسسان و بنیانگذاران خود وداع می‌کند که اکنون پس از نیم قرن فعالیت همچنان چون سرو به قامت خود ایستاده است. نظم و انضباط حاکم بر برگزاری کنگره یازدهم نشان داد حیات حزبی در ایران پویایی خود را حفظ کرده است.
در مجمع عمومی یازدهم حزب موتلفه اسلامی سه نسل با همان اندیشه الهی و ولایی در کنار هم نشستند تا برای سه سال آینده حزب تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنند. گزارش دبیرکل تصویر شفافی از فعالیت حزب در سه سال گذشته بود. مواضع صریح دبیرکل حزب در مورد مسائل داخلی و خارجی طی سه سال گذشته همواره به روز بوده است. ویژگی مهم این مواضع پیروی از خط امام و رهبری و ترویج گفتمان رهبری در ساحات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.
***
چرا به حزب نیاز داریم؟
1- اداره کشور بدون اتکا به حزب و تشکل سیاسی با انضباط الهی و دارای گفتمان مشخص منطبق بر گفتمان رهبری و قانون اساسی ممکن نیست. هر قدر در این باره از تحزب اسلامی فاصله بگیریم گرفتار مدیریت‌های انفرادی و خودکامگی‌هایی خواهیم شد که هزینه‌های زیادی را تا کنون برای انقلاب و مردم داشته است.
دشمن با نفوذ سازمان یافته در احزاب سکولار و نیز شخصیت‌های سیاسی بی‌مایه و غیراصیل در مدیریت کشور اخلال می‌کند. این اخلال باعث شده است ما تا آرمان رسیدن به جامعه نمونه اسلامی فاصله زیادی را طی کنیم.
2- اگر اعتقاد به اصالت پاسخگو بودن به مردم داریم باید جایگاه حزب را در اداره کشور به رسمیت بشناسیم.
مردم باید بدانند مدعیان مدیریت کشور قبل از انتخابات چه وعده‌هایی دادند و بعد از انتخابات چگونه عمل کردند و تکلیف آنها با وعده‌های داده شده چیست؟
به همین دلیل پرسشگری یک حق است و پاسخگویی یک وظیفه و تکلیف! تا وقتی که به این حق و آن تکلیف اعتناء نشود، مسئولین می‌‌آیند و می‌روند و معلوم نیست ما کجا بودیم و الان کجا هستیم و فردا کجا خواهیم رفت. 
تکلیف پاسخگویی در شکل‌گیری دولت‌ها و مجالس نباید به فراموشی سپرده شود. تحزب جلوی این غفلت و فراموشی را می‌گیرد. هر حزب و جریانی که با رای مردم بر سر کار می‌‌آید باید نسبت به تئوری و عمل خود در اداره کشور پاسخگو باشد.
3- بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب گذشته است. کادرهای اداره‌کننده کشور باید دانش آموخته، با تجربه، پاکدست و مسئولیت‌شناس باشند و دغدغه خدمت به مردم را داشته باشند. تحزب اسلامی می‌تواند در تربیت کادرهای دانش‌آموخته و باتجربه این وظیفه مهم را به خوبی انجام دهد.
4- مردم‌سالاری دینی بدون انتخاب آگاهانه معنا ندارد. تحزب نوعی عمق بخشیدن به مشارکت مردم و حضور آگاهانه در انتخابات است. اهتمام قانون اساسی به تحزب از همین زاویه است. 
یکی از مصیبت‌های جوامع غربی موضوع مشارکت سیاسی است. جوامع لیبرال دموکرات و سوسیال دموکرات دیگر جاذبه ایدئولوژیک و گفتمانی برای آوردن مردم به پای صندوق‌های رای را ندارند. این بیماری، «دموکراسی» را در کشورهای غربی رنجور کرده است. 
تحزب اسلامی با تاکید بر مسئولیت‌شناسی، مسئولیت‌پذیری و به‌ویژه در اهتمام به امور مسلمین بیشترین جاذبه را برای ژرف‌اندیشی در امر مشارکت مردم دارد. اگر در این باره درست عمل شود، جاذبه‌های انقلاب اسلامی را در جهان اسلام و دنیای تشنه الگوی درست یک "حکومت خوب" درخشش بیشتری می‌دهد. 
***
خط مشی حزب مؤتلفه اسلامی در سه سال آینده در چارچوب سند چشم‌انداز ایران 1404در مجمع عمومی یازدهم ارائه شده است. مجمع عمومی یازدهم حزب موتلفه اسلامی با شعار "پیش به سوی مجلس کارآمد، دولت کریمه و جامعه نمونه اسلامی" کار خود را آغاز کرد و این شعار بر کلیه فعالیت‌های حزب در سه ساله آینده سایه افکنده است.
در این خط مشی بر ارتباط و تعامل سازنده با قوای سه گانه تاکید شده است و بر اصل هدایت حکیمانه، نقد مشفقانه و همکاری صمیمانه به عنوان مفاهیم درست همزبانی و همدلی با دولت انگشت تاکید نهاده و اصرار شده است.
مناسبات درونی حزب از طریق آگاه سازی و آموزش، فهم مشترک، بهبود وضعیت کیفی  نیروهای انسانی موجود، تغذیه فکری موثر اعضا و مرتبطان حزب با استفاده از روش‌های موثر و کارآمد تقویت و توسعه فراگیر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حزب و افزایش کارآمدی حزب و... در خط مشی مورد توجه قرار گرفته است. مناسبات حزب با احزاب دنیای اسلام که در سه سال گذشته کارنامه‌ای درخشان داشته و توسعه همکاریها مورد تاکید است.
سر پویایی حزب مؤتلفه اسلامی و جاری بودن دریک بستر تاریخی سالم آن است که گفتمان حزب همان گفتمان انقلاب اسلامی است. تا موقعی که این گفتمان زنده است حزب مؤتله اسلامی هم زنده و پویا به حرکت خود ادامه می دهد. آیت الله علم الهدی به عنوان سخنران افتتاحیه تفسیر بکری از این پویایی ارائه داد و گفت: "بستر پیدایش نهاد مقدس و تبار سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی جامعه دینی بوده است که در جهت تشکیل جامعه ولایی شکل گرفته است." یاد حبیب الله عسکر اولادی و حاج مهدی عراقی از بنیانگذاران این راه نورانی را گرامی می‌داریم و برای 
دبیر کل و اعضای حزب مؤتلفه اسلامی توفیق  انجام تکالیف الهی و ولایی را مسئلت داریم.

محمدکاظم انبارلوییanbarloee

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی