نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
(27 خرداد 95)
دیپلماسی خارجی کشور در چه حال و هوایی است؟ در وزارت خارجه چه می‌ گذرد؟ تئوری وزیر خارجه برای برون رفت از بدعهدی ‌های آمریکا چیست؟ اینها سؤالاتی است که باید رئیس دیپلماسی خارجی کشور هر روز مرور کند و برای آن پاسخی شایسته داشته باشد. لحن و ادبیات وزیر خارجه در مواجهه با دشمن به ویژه آمریکا باید تغییر کند. اگر روزی قرار باشد برجام را آتش بزنیم، باید این استعداد از هم اکنون در لحن گفتگوها و اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی کشور دیده شود. سه‌ شنبه گذشته ظریف در دیدار با موگرینی گفته است: «آمریکا تحریم ‌ها را فقط روی کاغذ برداشته است.» این اعتراف دیرهنگام و بدی است. باید از هم اکنون چاره کار را دنبال کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین نظام فرمودند: «ما برجام را نقض نمی‌کنیم ولی اگر همان طور که نامزدهای جمهوریخواهان آمریکا می ‌گویند آن را پاره کنند، ما آن را آتش می ‌زنیم.»
این موضع صریح و انقلابی که ما برجام را آتش می ‌زنیم، زینت بخش رسانه‌ های 
داخل با مواضع جناحی متفاوت بود. معلوم می ‌شود این موضع مورد تأیید همه با هر گرایش سیاسی است. خدا نکند روزی برسد که ما برجام را آتش بزنیم. اگر علی ‌رغم میل مسئولین مجبور شدیم آن را آتش بزنیم، آثار عملی این موضع باید هم در رفتار دیپلماسی خارجی ما ظاهر شود و هم در عزم ما، در نگاه به سیاست داخلی و سیاست اقتصادی به ویژه سرعت اجرای اقتصاد مقاومتی از هم اکنون خود را نشان دهد.
رهبر انقلاب فرمودند: «برجام یک خُلل و فُُرجی دارد که موجب سوء استفاده دشمن شده است.» سوال این است که خُلل موجود در برجام چیست که دشمن با سوء استفاده از آن موفق به تداوم خصومت ورزی خود شده است؟ چرا این خُلل در طراحی گفتگوها دیده نشد؟!
وزارت خارجه باید بداند اکنون در چه مقطعی از اجرای برجام قرار دارد و به لحاظ آینده‌ نگری و آینده پژوهی، ما وارد چه وادی ای از اجرای برجام خواهیم شد؟ در وادی پاره کردن برجام توسط رئیس جمهور 
بی‌ عقل آتی آمریکا چه باید کرد؟
وزیر خارجه باید بپذیرد با دیپلماسی لبخند نمی ‌توان به جنگ دیپلماسی اخم و تَخم آمریکا رفت. مدیران صنعت هسته‌ ای کشور باید آماده باشند در صورت تداوم بدعهدی آمریکا، اوضاع را سریعاً به وضع قبل از برجام برگردانند. با سانتریفیوژهای نسل جدید، عقب ماندگی‌ های ناشی از اجرای برجام را سریعاً جبران کنیم.
آمریکایی‌ ها تا اقتدار نبینند، سرعقل نمی‌ آیند. هیئت نظارت بر برجام باید مرتب بدعهدی ‌ها و نقض پیمان آمریکایی‌ ها را اطلاع ‌رسانی کند تا مردم در جریان واقعیت ‌های برجام قرار گیرند. این نوع اطلاع رسانی باید مردم را مهیای یک موضع‌ گیری قاطع انقلابی در برابر زورگویی ‌ها و زیاده ‌خواهی‌های آمریکا کند.
یک توصیه مشفقانه هم مقام معظم رهبری به برخی دست اندرکاران مملکت داشتند که؛ «این حرف را تکرار نکنند که تحریم ‌ها برداشته شده است.» اینکه بگوییم تحریم ها برداشته شده، این نوعی آدرس غلط دادن به مردم است. مردم باید در جریان امور قرار گیرند. مردم باید بدانند؛ «آمریکایی ‌ها به بخش مهمی از تعهدات خود در برجام، عمل نکردند.» این جلوی بزک کردن آمریکا را می ‌گیرد. 
آنها که دچار این توهم هستند که اگر با آمریکایی ‌ها کنار بیاییم مشکلات حل می‌ شود، واقعاً دچار توهم هستند. باید از طریق اطلاع ‌رسانی درست مقامات دولتی در موضوع برجام، از این توهم بیرون بیایند.
فقط یک راه باقی می ‌ماند و آن؛ «افزایش توانمندی ‌های کشور» است. با آمریکا فقط با زبان «قدرت» می‌ شود حرف زد.
سخنان مقام معظم رهبری موجی از امیدواری در داخل برای رویکردهای انقلابی جهت حل مشکلات کشور پدید آورد. این سخن که ما برجام را به آتش می ‌کشیم بازتاب عظیمی در رسانه ‌های جهان داشت و یک هشدار جدی تلقی شد. 

محمدکاظم انبارلویی-anbarloee.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی