نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

موسسه طلوع پس از سه ترم برگزاری دوره مهارتهای رسانه ای مقدماتی و پیشرفته که به توانمند سازی دانشجویان در حوزه رسانه های مجازی و مکتوب پرداخته می شد، برای ترم پاییز دوره آموزشی خبرنگار تحلیل گر اقتصادی را با اساتیدی چون دکتر صمصامی، دکتر احمد توکلی، دکتر مسعود میرکاظمی، دکتر محمد خوشچهره، دکتر عادل پیغامی، کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت، سید امیر سیاح مدیرگروه اقتصاد شبکه یک و سردبیران اقتصادی خبرگزاری فارس و خبرگزاری مهر و سایت الف و رجانیوز برای اولین بار جهت علاقمندان به حوزه رسانه و مباحث تخصصی را طراحی نموده است .


ین دوره آموزشی هم اکنون چهارمین مرحله برگزاری خود را پشت سر می گذارد، محمدکاظم انبار لویی سردبیر روزنامه رسالت، در روز پنج شنبه (20 آبان) در «کلاس آموزش خبرنگار تحلیل گر اقتصادی» موسسه طلوع، به تدریس و ارائه مطلب پرداخت.

وی با بازخوانی 12 اصل قانون اساسی پیرامون مسائل اقتصادی و درآمدها و هزینه های دولت و همچنین بررسی بودجه دولت ها، تلاش کرد تا با اثبات کم توجهی دولت های پس از جنگ به این اصول اساسی، بر لزوم اهمیت توجه ویژه دولت ها خصوصاً دولت یازدهم به این اصول 12 گانه تاکید نماید.

به گزارش خبرنگار رجانیوز آنچه در ذیل می آید خلاصه ای از روئوس مطالب ارائه شده توسط ایشان است و علاقمندان برای مطالعه و بررسی دقیق تر می توانند با تهیه فایل صوتی این کلاس از پایگاه اطلاع رسانی موسسه طلوع (اینجا) در جریان کلاس مبحث طرح شده توسط سردبیر باسابقه روزنامه رسالت قرار گیرند.

* انبار لویی: ما انقلاب کردیم، صدها هزار شهید دادیم، پس از انقلاب جمعی از نخبه ترین و فرهیخته ترین افراد این مملکت گرد هم آمدند و توانستند پس از کش و قوس های فراوان یک قانون اساسی تنظیم کنند، در این قانون اساسی 12 اصل دقیقاً مربوط به مسائل اقتصادی کشور و بودجه و منابع و دخل و خرج دولت هاست. بودجه «مدل ریاضی»این 12 اصل اقتصادی قانون اساسی است. اگر این اصول اجرا نشوند، ما باید فریاد بزنیم بر سر کسانی که این اجرای این اصول را بر زمین گذاشته اند. 
 

* اصل 43 (شامل 9 مطالبه مهم اقتصادی)، اصل 44 (در خصوص منابع دولت)، اصل 45 (اصل انفال و منابع درآمدی دولت)، اصل 51 (مالیات)، اصول 52، 53، 54 و 55 (مربوط به مسائل مالی دولت ها) است. در اصل 52 می گوید هر سال دولت باید توسط رئیس جمهور بودجه سالانه کشور را «تسلیم» مجلس کند.
 

* رئیس جمهور که مسئول تسلیم کردن لایحه بودجه به مجلس است، می بایست بر اساس «قانون محاسبات عمومی» (که در آن از تعریف بودجه تا درآمد و تنخواه گردان و ...پرداخته شده است)، نسبت به تنظیم این لایحه مهم اقدام کند.


* « قانون برنامه و بودجه» اصول حرفه ای برنامه نویسی را مشخص کرده است. در اصل 53 قانون اساسی می گوید؛ «همه دریافت ها و پرداخت های دولت باید در خزانه متمرکز شود»، در واقع این اصل تکلیف مال و منال اقتصاد را مشخص می کند.
 

* در اصول 54 و 55 قانون اساسی  می گوید؛ دیوان محاسبات باید در پایان هر سال «تفریغ بودجه» را به مجلس «تسلیم» کند. در قانون آمده است که این «تفریغ بودجه» باید در اختیار عموم قرار بگیرد و الان سه سال است که این گزارش تفریغ منتشر نشده است و حال آنکه به اعتقاد بنده این گزارش از خود لایحه بودجه مهم تر است چراکه یک دولتی اگر بخواهد بودجه یک سال خودش را درست و دقیق تنظیم کند، می بایست مبتنی بر عملکرد سال گذشته خود (که در گزارش تفریغ بودجه هر سال می آید)، این کار را انجام دهد و مجلس نیز باید مبتنی بر همین گزارش اقدام به تصویب بودجه کند. چرا گزارش نفریغ بودجه را کسی نمی بیند؟ تفریغ بودجه از خود بودجه مهم تر است.



* یکی از مصیبت های اقتصاد ما «کسری بودجه» دولت هاست، حا آنکه یکی از منشاء های تورم در کشور ما همین کسری بودجه است.
 

* طبق قانون بودجه، سود شرکت ملی نفت، بعنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت، به حساب خود شرکت نفت واریز می شود! که طبق گزارش تفریغ دیوان محاسبات در سال های 85-86 این سود واریزی معادل 14.5% ارزش نفت خام تولیدی در «شرکت ملی نفت» است یعنی معادل نیمی از فروش نفت به خارج!. این در حالیست که شرکت ملی نفت همان طوری که از نامش پیداست یک شرکت ملی است و نه یک شرکت سهامی، اما این سود را تحت عنوان «سهم خود» بر می دارد.
 

* در نروژ هر سال به مدت یک هفته درب های مجلس را به روی عموم مردم می گشایند و آنها می توانند سوالات شان را راجع به پول نفت و محل هزینه کرد درآمد نفتی از دولت و مسئولان بپرسند.
 

اقتصاد ما امروز یک فرمانده اقتصادی می خواهد، فرمانده اقتصادی ما کجاست؟ در مالزی ماهاتیر محمد یک فرمانده ی اقتصادی بود. در ترکیه و دیگر کشورهایی که امروز توانسته اند از ابتدائی ترین مشکلات اقتصادی(همچون تورم و رشد و ...) عبور کنند هرکدام یک فرمانده اقتصادی داشته اند.
 

* در کشور ما، برای حل یک مشکل باید آن مشکل را بصورت یک گفتمان در آوریم تا آن مشکل حل بشود! چرا که وقتی یک موضوعی گفتمان بشود می آید در دستور کار قوا و مسئولان.
 

* اقتصاد مقاومتی باید در بودجه تبلور داشته باشد، چراکه بودجه مرکز ثقل تصمیم سازی در کشور است. بودجه هم یعنی «برآورد هزینه، پیش بینی درآمد» 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی