نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

محمد کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره مواضع اخیر کنگره آمریکا و بیانیه کاخ سفید مبنی بر عدم تصویب افزایش تحریم‌ها علیه ایران از سوی این کنگره اظهار داشت: پیرامون حرکات کاخ سفید در رابطه با توافق هسته‌ایی چندین فرضیه مطرح است.


وی  ادامه داد: ‌فرضیه نخست آن است که درخصوص توافق‌نامه هسته‌ای ایران، اختلافات واقعی بین کنگره و کاخ سفید وجود دارد و دولت آمریکا به دنبال حل مناقشه ایران و 5+1 است. اما از سوی دیگر کنگره ‌که‌ در ‌دست لابی صهیونیسم است مانع از اجرای توافق می‌شود. این نگاه خوشبینانه ماست.

انبارلویی‌ گفت: فرضیه دوم این است که آمریکا و کنگره هیچ اختلافی با هم ندارند و با به راه انداختن این نمایش درصدد هستند تا سقف امتیازاتی را که از ایران می‌خواهند، بالا ببرند و این پیام را به ایران بدهند که «اگر شما تفسیر ما را در مذاکرات قبول نکنید، به سمت جنگ و گزینه‌های نظامی خواهیم رفت.»

وی فرضیه سوم را این گونه مطرح کرد و اظهار داشت: فرضیه سوم این است که آمریکا‌یی‌ها در مقابل این دیپلماسی مجبور به طی فرآیندی بودند و آن فرآیند بازگشت‌ به ‌نقطه ‌صفر است. اگر بیش از دو سوم نمایندگان به طرح افزایش تحریم‌ها علیه ایران رای بدهند و آن را تصویب کنند، طبق قانون آمریکا اوباما نمی‌تواند ‌آن‌ را وتو کند و تحریم‌های جدید علیه ایران شکل می‌گیرد. در این صورت سه دهه خصومت آمریکایی‌ها نسبت به ایران نمایان تر خواهد شد.

مسئول کمیته سیاسی حزب موتلفه اسلامی‌‌گفت: آمریکایی‌ها از ابتدا بنا داشتند به سمت توافق با ایران نروند، اما شگرد دیپلماسی دولت یازدهم باعث شد که آنها شاهد این اتفاق باشند‌ که ایران‌ به سمت توافق و گفت‌وگو می‌رود. از همین روست که آمریکایی‌ها سر ناسازگاری با ایران برداشته‌اند.

انبارلویی با تاکید بر اینکه ما در هر صورت باید هوشیاری خود را حفظ کنیم گفت: باید در برابر هر گزینه ‌آنها، گزینه ای متناسب داشته باشیم.

وی با اشاره به نوع دیپلماسی ایران با 1+5 گفت: معتقدم شرایط به گونه‌ای است که چین و روسیه نمی‌توانند در خصوص اعمال تحریم‌ها یا تهدیدها نسبت به ایران، با امریکا همگرایی داشته باشند. ما باید با شجاعت به سمت عرصه‌هایی حرکت کنیم که در نهایت آمریکایی‌ها را از داشتن خصومت با ملت ایران پشیمان کند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دیپلمات‌های ایرانی دیگر به رفتارهای متناقض آمریکایی‌ها خوش‌بین نیستند گفت: دیپلمات‌های ما در حال حاضر با دقت بیشتری در گفت‌و‌گوها شرکت می‌کنند، به نحوی که ما‌‌ در گفت‌و‌گوهای ‌کارشناسی شاهد بودیم که آنها نمی‌توانند بر اساس خوشبینی‌های گذشته این جلسات را ادامه دهند.

انبارلویی در پایان تاکید کرد: اگر همین نگاه و حس بدبینانه در هیأت ایرانی و در جریان مذاکرات وجود داشته باشد ‌می توانیم مذاکرات را با موفقیت پشت‌ سر بگذاریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی