نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که چهارشنبه گذشته تقدیم مجلس شد، دارای اشکالات شکلی و ماهوی است که در زیر به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود: 1- مفادی از این لایحه ماهیت بودجه‌ای دارد. در مواد 1، 2، 3 و ... سخن از دریافت و پرداخت‌ها و نیز پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه است. این مفاد به راحتی می‌توانست در جریان رسیدگی به بودجه سال 93 در مجلس شورای اسلامی جزء مفاد بندها و تبصره‌های ماده واحده باشد. لذا ارسال این مفاد از بودجه سال 93 آن هم در هفته پایانی مردادماه کار درستی نیست. دولت باید آذرماه سال گذشته وفق قانون، بودجه کل را تقدیم مجلس می‌کرد نه اینکه بخشی از آن را تحت عنوان تبصره 21 به عنوان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها دو ماه پس از ارائه قانون بودجه و بخش دیگر را هشت ماه پس از تسلیم بودجه در مردادماه به مجلس ارائه دهد.

سه پاره کردن بودجه سال 93 نشان می‌دهد که دولت در مهلت مقرر بودجه را به مجلس نداده و حتی از دولت قبل هم در تعیین تکلیف بودجه عقب بوده است.

2- بخش دیگر از لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ماهیت برنامه‌ای دارد. نمی‌توان در تدوین، تصویب و تایید بودجه در نهادهای قانونی کشور همزمان با بررسی بودجه، برنامه را اصلاح کرد. این اصلاح می‌توانست تحت عنوان لایحه دیگری به مجلس بیاید و طبق قانون تغییر و اصلاح برنامه نیاز به دو‌سوم آرای مجلس دارد.

3- برخی از مفاد لایحه یادشده به اصلاح برخی قوانین اختصاص دارد مانند ماده 17 لایحه. به نظر می‌رسد اصلاح قوانین هم جایگاه خود را دارد و از تمرکز روی بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی مقنن را دور می‌کند.

4- در مقدمه توجیهی لایحه از ضرورت تغییر رویکرد خارجی کشور در مواجهه با مذاکرات هسته‌ای و فعال‌سازی این مذاکرات در مسیر برد - برد سخن رفته است. این حرف نه ماهیت بودجه‌ای دارد و نه برنامه‌‌ای و نه اصلاح قوانین بلکه ناظر به اصلاح سیاست‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری است که خارج از وظایف لایحه‌نویسان است. منوط کردن توفیق این لایحه به بازی برد- برد در حقیقت دست انداختن به آرزویی است که در دست دولت نیست. دولت طی یک سال گذشته بنای تعامل مثبت با 1+5 را داشته است و به بازی برد-برد فکر می‌کرده است. اما طرف غربی بویژه آمریکایی‌ها به بازی برد- باخت فکر می‌کنند. لذا تعهدات خود را در توافق اولیه ژنو عملیاتی نکردند. لحن آنها تندتر و اهانت‌بارتر شده و تحریم‌‌های جدید وضع کرده‌اند. پس آن قسمت بازی در اختیار دولت نیست لذا دولت باید بسته پیشنهادی یا بهتر بگوییم لایحه متمم بودجه را با فرض اینکه آمریکایی‌ها همچنان بر طبل خصومت با ملت می‌کوبند، تنظیم می‌کرد.

5- آن قسمت از لایحه که ماهیت بودجه‌ای دارد، منابع و مصارف، پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه شفاف نیست. هیچ جدولی از منابع و مصارف این مهم را شفاف نکرده است. لذا نهادهای نظارتی معلوم نیست براساس چه اعداد و ارقامی می‌خواهند تفریغ لایحه مذکور یا متمم بودجه سال 93 را ارائه دهند.

هفته گذشته مدیرعامل کارخانه پروفیل زاگرس که یک کارآفرین است از شدت آلام و فشارهای روانی دست به خودسوزی زد. او شش میلیارد تومان وثیقه به بانک برده بود تا پنج میلیارد تومان وام بگیرد تا مشکل نقدینگی بنگاه خود را حل کند. اما به او این وام را ندادند!

رفع مانع تولید در این بنگاه اقتصادی چه ربطی به بازی برد-برد تغییر سیاست ما در مذاکرات هسته‌ای دارد.

او می‌خواست یک بنگاه را از خطر تعطیلی و ورشکستگی نجات دهد و ده‌ها بیکار را برای تامین معیشت خانواده‌شان یاری نماید. در لایحه یاد شده چه تدبیری برای کمک به این دسته از کارآفرینان شده و چه امیدی به آنان می‌خواهیم بدهیم؟

محمدکاظم انبارلویی-

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی