نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو

مقالات و دیدگاه های محمد کاظم انبارلویی

نگاه نو
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دکتر محمد سرافراز با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان پنجمین رئیس رسانه ملی پس از انقلاب منصوب شد. او اولین کسی است که از خانواده رسانه ملی با بیش از 20 سال سابقه کار در این رسانه منصوب می‌شود. روسای قبلی به جز ضرغامی چنین پیشینه‌ای نداشتند، وی برادر دو شهید و خود نیز جانباز انقلاب است و از همه مهم‌تر به بیت شریف روحانیت تعلق دارد. پدر بزرگوار او از اعضای برجسته جامعه روحانیت مبارز تهران بود که اکنون در دیار باقی آرمیده است. کارنامه او در معاونت برون‌مرزی در مصاف با شبکه‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها و امپریالیسم خبری جهان، شفاف و روشن است. شبکه‌های خبری که به زبان‌های گوناگون در دوران او پدید آمدند خار چشم دشمنان اسلام بودند و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان مخاطب اصلی این شبکه‌های خبری هستند.

او در حالی ریاست سازمان را از مهندس عزت‌الله ضرغامی تحویل می‌گیرد که رکوردی قابل قبول از عملکرد صداوسیما در نشر و گسترش دین و اخلاق و ترویج سبک زندگی اسلامی و نیز پاسداشت وحدت ملی و هدایت افکار عمومی در جهت مصالح و منافع ملی وجود دارد. آقای ضرغامی در دوران پرفراز و نشیب خدمت خود در صداوسیما الحق زحمات زیادی ‌کشیدند که در حکم مقام معظم رهبری برای معرفی رئیس جدید رسانه ملی از او و همکارانش به نیکی یاد شده و مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته‌اند.

ضرغامی طی یک دهه خدمت در رسانه ملی بارها از سوی مقام معظم رهبری به دلیل مدیریت خوب سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و تولید آثار فاخر و نیز خنثی‌ کردن توطئه‌های دشمنان بویژه در نبرد نرم دشمن مورد تقدیر قرار گرفته است. عملکرد صداوسیما در کور کردن چشم فتنه، ستایش‌برانگیز است. کارنامه صداوسیما در حفظ وحدت ملی در سایه پاسداشت فرهنگی اسلامی قابل تقدیر است و این چیزی است که نباید فراموش شود. او در این مدت 222 گام استوار در سیاست‌های کلان، معاونت سیما و صدا، معاونت امور استان‌ها، معاونت برون‌مرزی، معاونت سیاسی، معاونت آموزش و پژوهش، معاونت رسانه‌های مجازی و مرکز امور بین‌الملل و معاونت توسعه و فناوری رسانه برداشته است که باید این گام‌ها با شتاب بیشتری در فصل جدید کارکرد رسانه ملی ادامه یابد. اکنون راهبرد 10 سال آینده رسانه ملی مشخص شده است. اگر درست عمل شود ما گام‌های بلندتری می‌توانیم برای جهانی شدن صداوسیمای جمهوری اسلامی برداریم.

در حکم مقام معظم رهبری سخن از "مسئولیت تاریخی صداوسیما" به میان آمده است. این مسئولیت به شرح آنچه در پیام آمده؛ حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است.

همچنین بنابر آنچه در این حکم آمده این مسئولیت تاریخی از طریق این ماموریت تاریخی به سرانجام می‌رسد که؛ فرهنگ و افکار عمومی با تکیه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و عمیق رسانه‌ای هدایت و مدیریت شود. لذا براساس این حکم، وظیفه صداوسیما؛

1- گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی در جامعه است.

2- ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی است.

3- پشتیبانی رسانه‌ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملت است.

4- کمک به مدیریت اجرایی در جهت تامین اهداف و اجرای سیاست‌‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور است.

در حکم مقام معظم رهبری روی "تولید فکر ناب دینی" تاکید شده است. معظم‌له "عزم ملی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی" آحاد جامعه را در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی در گرو آگاهی و معرفت عمیق و گسترده می‌دانند و تحقق این مهم را در پیوند با سرچشمه‌های تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه انقلاب اسلامی تلقی می‌کنند.

قطعا رسیدن به این اهداف بلند در رسانه ملی مستلزم راهبردهایی است که مشخص شده ودر پیوست حکم ابلاغ خواهد شد.

"تولید فکر ناب دینی" مستلزم یک اتاق فکر فعال در رسانه ملی است. این اتاق فکر کجاست؟ امروز بسیاری از تولیدات شبکه‌های گسترده صداوسیما برون‌سپاری شده است. کمتر تولیدی را می‌توان سراغ داشت که در درون رسانه ملی در اتاق فکر رسانه ملی طراحی و عملیاتی شده باشد. البته این یک حسن است که رسانه ملی از تولید ملی در تامین نیازهای خود بهره‌مند می‌شود. اما به هرحال رئیس رسانه ملی مخاطب اصلی پیام و حکم رهبری است و باید در خصوص مطالبات نظام و مردم پاسخگو باشد.

امروز صداوسیما دارای یک دانشگاه است. این دانشگاه یک دانشگاه دولتی است و وابسته به صداوسیماست. لذا کادرهای خود را باید در این دانشگاه تربیت کند تا بتواند ماموریت خود را در انجام "فعالیت‌‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و عمیق رسانه‌‌ای" عملیاتی کند.

دانشگاه صداوسیما در سال 1348 با نام مدرسه عالی تلویزیون و سینما تاسیس شد. در سال 58 به نام مرکز آموزش فنی صداوسیما اولین ارتقای خود را یافت. در سال 61 به صورت دانشکده صداوسیما درآمد و در آخرین مرحله در سال 1391 به دانشگاه صداوسیما ارتقاء یافت. امروز بیش از 30سال از قدمت این مرکز حرفه‌ای می‌گذرد. امروز حداقل 7 دانشکده در دانشگاه صداوسیما در رشته‌های مختلف مورد نیاز رسانه ملی فعال است بویژه دانشکده صداوسیمای قم که به رشته ادبیات نمایشی و نیز دین و رسانه اختصاص یافته، امیدهای رسانه ملی در تولید "فکر ناب دینی" است.

به نظر می‌رسد در فصل جدید فعالیت‌‌های رسانه ملی، انتقال "اتاق فکر" بخشی عظیمی از تولیدات صداوسیما از برون به درون، ضروری به نظر می‌رسد. امروز رسانه ملی این ظرفیت را - چه به لحاظ کادر علمی و فنی و چه به لحاظ کادر فرهنگی و هنری - دارد که این انتقال صورت پذیرد. لذا در بازآرایی جدید رسانه ملی به این مهم عنایت شود.

صداوسیما طی سال‌های پس از انقلاب بویژه در 10 سال گذشته به لحاظ کمی، رشد خوب و ارزنده‌ای داشته است. بالا بردن کیفیت و غنی سازی محتوا نیاز به "اتاق طراحی پیام" دارد. این اتاق اکنون در رسانه ملی وجود دارد اما باید تقویت شود، آن هم از طریق کادرهای اصلی تربیت شده رسانه ملی که طی دو دهه اخیر در کوران کار، خاک خورده‌اند و تجربیات گرانسنگی دارند. جوان‌سازی کادرها به این امر مهم کمک می‌کند. سازمان صداوسیما باید پیشگام انتقال قدرت مدیریت، به نسل سوم انقلاب باشد. این نسل قطعا مومنانه‌تر از نسل اول و دوم انقلاب از دستاوردهای اسلام، نظام و انقلاب پاسداری خواهد کرد.

محمدکاظم انبارلویی-anbarloee.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی