اگر درست هستند در تأیید لایحه
دولت نمایندگان هیچ تردیدی نباید بکنند. اگر پیشبینیها درست صورت نگرفته
یا برآوردها صحیح نبوده، مجلس با دلیل و برهان باید لایحه را برگرداند تا
دولت اعداد و ارقام را اصلاح کند. برخی از 21 تبصره ماده واحده لایحه دولت و 40 تبصره ماده واحده مصوب کمیسیون تلفیق، ماهیت بودجهای ندارند بلکه نوعی گزارش تفریغ بودجه سال 92 نشان میدهد که
دولت رغبتی به اجرای احکام تبصرههای بودجه ندارد. لذا در سال 92 شصت و پنج
درصد احکام بودجه یا اجرا نشده یا اگر اجرا شده به اهداف خود نرسیده یا
اصلا ناقص اجرا شده و این حالت در سالهای گذشته هم سابقه داشته است. 3- اصل بودجه همانطور که گفته شد ارقام
درآمد و هزینه است که در جداول آمده است. دیروز هنگامی که گزارش تلفیق
بودجه بین نمایندگان مجلس توزیع شده بود فاقد جداول بود. دکتر احمد توکلی
در این باره تذکر آیین نامهای داد و گفت. آنچه امروز ما بررسی می کنیم
لایحه بودجه نیست، احکام بودجه است. آقای لاریجانی با پذیرش این تذکر گفت:
جداول، اصلاحاتی لازم داشت که پس از اصلاح بعدازظهر در اختیار نمایندگان
قرار میگیرد. توضیح رئیس مجلس نشان میدهد که مجلس اعداد و ارقام را اصلاح کرده یا
تغییر داده است. این خود اثبات می کند که مجلس لایحه را به طرح تبدیل کرده و
خود رأساً به تغییر و تبدیل اعداد و ارقام هزینهای و درآمدی مبادرت نموده
است. دیروز مجلس کلیات بودجه سال 94 را تصویب کرد.البته چارهای هم نداشت
اما گزارش تفریغ بودجه همه ساله نشان می دهد دولت ومجلس از فقر دانش فنی و
حرفه ای برای ساماندهی مالیه عمومی در بودجه ریزی و بودجه بندی رنج می
برند.
قانون نویسی جدید است که یا مربوط به شرح وظایف دستگاههاست و یا ماهیت
برنامهای دارد.دولت و مجلس حق ندارند در حین تصویب بودجه، قوانین بالا
دستی کشور را تغییر دهند یا به قانون نویسی جدید دست بزنند. چنین حقی در
قانون اساسی و قوانین مادر و عادی به دولت و مجلس داده نشده است. دیروز
برخی از نمایندگان مخالف بودجه 94 به این مهم اشاره کردند.