(22اسفند 98)
رئیس دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال 1397 آورده است؛ «تفریغ نفت و صندوق توسعه ملی به صورت سرّی تدوین و به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.»علت این کار را مصوبات سرّی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دانسته است. لذا تفریغ بودجه سال 97 فاقد گزارش عملکرد دولت درخصوص اجرای تبصره یک قانون بودجه که درخصوص عملکرد دولت در مورد نفت است.یادم میآید در آخرین سال جنگ، دولت میخواست بودجه کل کشور را به صورت سرّی به مجلس تقدیم کند. دکتر احمد توکلی طی سرمقالهای در «رسالت» تحت عنوان «بودجه سرّی» متعرض این رویکرد شد و با ادله محکم از قانون اساسی و قوانین عادی ثابت کرد این رویکرد غیرقانونی است. دولت و مجلس هم پذیرفت و از این خبط و خطا پرهیز کرد. حالا ما در تفریغ سال 97 و گزارش دیوان محاسبات با پدیده جدید «تفریغ سرّی» روبهرو هستیم. این رویکرد هم طبق اصول 54 و 55 قانون اساسی، خلاف قانون اساسی است. اصول 54 و 55 جایگاه قانونی دیوان محاسبات و وظایف ذاتی آن را به وضوح یادآور شده است. تفریغ بودجه نهتنها باید در اختیار نمایندگان مردم باشد، حتی در اختیار مردم عادی هم باشد و این حق مردم است بدانند دولت با بیتالمال چه کرده است بهویژه در حوزه نفت!